لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

«شرط آزادی» گروگان‌های ایرانی: ایران شان مردم خود را محترم بشمارد


تصویری برگرفته از ویدئویی که گروگان‌ها را نشان می‌دهد
تصویری برگرفته از ویدئویی که گروگان‌ها را نشان می‌دهد
نایب رئیس ارتش آزاد سوریه، از مخالفان اصلی حکومت بشار اسد، روز پنج‌شنبه، ۲۶ مردادماه، اعلام کرد که اگر جمهوری اسلامی حقوق و شان مردم ایران را محترم بشمارد و برای توقف کشتار در سوریه تلاش کند، ۴۸ گروگان ایرانی در این کشور «آزاد خواهند شد».

مالک الکردی، فرمانده عملیات و نایب رئیس ارتش آزاد سوریه، در گفت‌وگویی اختصاصی با تلویزیون فارسی صدای آمریکا همچنین گفت که این گروگان‌ها «از فرماندهان سپاه پاسداران ایران» هستند و مدارک این ادعا نیز «به کشورهای غربی ارائه شده است».

مخالفان مسلح بشار اسد در سوریه روز ۱۴ مردادماه ۴۸ ایرانی را در حومه شهر دمشق ربودند و در پی آن اعلام کردند که عده‌ای از این افراد عضو سپاه پاسداران جمهوری اسلامی هستند.

عضویت این گروگان‌ها در سپاه موضوعی است که مقامات جمهوری اسلامی همواره تکذیب کرده‌اند، حتی زمانی که علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، تایید کرد که در میان گروگان‌هایی که حکومت ایران «زائر» می‌خواند عده‌ای از «بازنشستگان سپاه» هم هست.

این نکته‌ای است که یک مقام آمریکایی نیز روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرده و گفته است که «دست‌کم تعدادی از مسافران» اتوبوسی که گروگان گرفته شده‌اند عضو سپاه پاسداران بوده‌اند.

این مقام آمریکایی که نخواسته است نامش فاش شود نگفته است که چه تعداد از این افراد عضو سپاه هستند.

در حالی که ایران برای آزادی این گروگان‌ها به ترکیه نیز متوسل شده است، حال فرمانده ارتش آزاد سوریه اعلام کرده است که ایران باید برای توقف کشتار در این کشور تلاش کند تا این گروگان‌ها آزاد شوند.

او به صدای آمریکا گفت: «اگر حکومت ایران حقوق و شان انسانی مردم خود را محترم بشمارد و نیز تلاش کند کشتار در سوریه متوقف شود، گروگان‌های ایرانی را آزاد می‌کنیم.»

او همچنین این درخواست را «برای مردم سوریه» عنوان کرد که «هر هفته قتل عام شده‌اند».

در حدود ۱۷ ماهی که از آغاز اعتراضات مردم سوریه به حکومت بشار اسد می‌گذرد، طبق آمار غیررسمی حدود ۲۵ هزار نفر در خشونت‌های دولتی جان خود را از دست داده‌اند و این خشونت‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

سرتیپ مالک الکردی،‌ نایب رئیس ارتش آزاد سوریه، همچنین در اظهار نظری که می‌تواند پاسخی به ادعای مقامات ایرانی باشد گفته است که سوریه در حال جنگ داخلی است و «هیچ زائری وارد کشور نشده است».

جمهوری اسلامی ایران که از ابتدا حامی پروپاقرص سوریه و نظام بشار اسد بوده است از ابتدای ناآرامی‌ها در این کشور توسط کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا به کمک به سرکوب مردم سوریه متهم شده است، اتهامی که ایران همواره تکذیب کرده است.
XS
SM
MD
LG