لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

سفر «اعلام‌نشده» رئیس سازمان سیا به اسرائیل برای سوریه


جان برنان، رئیس سازمان سیا
جان برنان، رئیس سازمان سیا
جان برنان، رئیس سازمان سیا، در سفری اعلام نشده به اسرائیل با مقامات ارشد این کشور به گفت‌وگو نشست. رسانه‌های اسرائیل مسئله سوریه را در راس این گفت‌وگوها دانسته‌اند.

آقای برنان شامگاه پنج‌شنبه، بیست و ششم اردیبهشت، با ورود به شهر تل‌آویو بلافاصله با ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، دیدار کرد.

رسانه‌های اسرائیل گزارش کرده‌اند که مسائل سوریه در این مذاکرات مطرح بوده و یعلون تاکید کرده است که «انتقال جنگ‌افزارپیشرفته و غیرمتعارف از سوریه به حزب‌الله لبنان خط قرمز اسرائیل است».

به گزارش شبکه ده تلویزیون اسرائیل، ژنرال یعلون افزوده است که حزب‌الله «هم‌پیمان ایران و دشمن اصلی اسرائیل» است و «انتقال جنگ‌افزاری که قواعد بازی در منطقه را تغییر دهد، تحمل نخواهد شد».

از زمان انتصاب جان برنان به ریاست سازمان سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، این اولین سفر او به اسرائیل است.

دفتر یعلون درباره مفاد مذاکرات او با برنان بیانیه‌ای صادر نکرد، اما رادیو اسرائیل و روزنامه هاآرتص می‌گویند که مسئله برنامه هسته‌ای ایران نیز در این دیدار مطرح شد.

حضور ناگهانی رئیس تشکیلات اطلاعات مرکزی آمریکا در اسرائیل دو روز پس از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به روسیه انجام شده است.

گزارش رسانه‌ها حاکی از این است که مذاکرات این هفتهٔ نتانیاهو با پوتین در ارتباط با سوریه، هدف‌های مورد نظر نتانیاهو را تامین نکرده است.

در همین زمینه روزنامه روسی کامرسانت روز چهارشنبه نوشت که نتانیاهو نتوانست پوتین را به لغو فروش سامانه‌های پدافند هوایی اس ۳۰۰ به سوریه متقاعد کند.

اوری اوشاکوف، مشاور پوتین، و دیمیتری بیسکوف، سخنگوی کرملین، تایید کردند که دیدار پوتین- نتانیاهو به بررسی این معامله بین روسیه و سوریه پرداخته بود.

مقامات روسیه می‌گویند که فروش جنگ‌افزار بین کشورشان با سوریه بر اساس قوانین بین‌المللی است.

الکسی پوشکوف، رئیس کمیسیون امور خارجی پارلمان روسیه، روز پنج‌شنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که «دادن سامانه‌های پدافند هوایی اس ۳۰۰ به سوریه پیام روشنی از روسیه به جامعه جهانی است که مسکو خواهان دخالت خارجی در وضع سوریه نیست و با برقراری منطقه "پرواز ممنوع" برفراز سوریه مخالف است».

پوشکوف به سی‌ان‌ان گفت که «سوریه از روسیه خواسته بود تجهیزات تدافعی دریافت کند تا مانند لیبی مورد حمله هوایی قرار نگیرد».

در این میان، روزنامه روسی «نیزاویسیمایا گازیه‌تا» («روزنامه مستقل») روز پنج‌شنبه نوشت که چهار سامانه اس ۳۰۰ به سوریه تحویل و مستقر شده و مستشاران نظامی برای راه‌اندازی آن در سوریه حضور دارند.

به نوشته روزنامه یادشده، سامانه‌ها در دو سال گذشته طی روندی تدریجی به سوریه منتقل شده‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه نوشت که یک «مقام ارشد اسرائیل» به سوریه «هشدار» داده است که اسرائیل ادامه حملات به محموله‌های نظامی در سوریه را که در آستانه انتقال به حزب الله لبنان باشند، ضروری می‌داند.

این مقام اسرائیلی به نیویورک تایمز گفت که بشار اسد خطر از دست دادن حکومت خود را به جان می‌خرد، اگر بخواهد به حملات آتی اسرائیلی واکنش نشان دهد.

اعلام «هشدار» اسرائیل در حالی بود که ولادیمیر پوتین در پایان دیدارش با نتانیاهو تاکید کرد، باید از اقداماتی که منجر به وخیم‌ترشدن وضعیت سوریه می‌شود، جلوگیری کرد.
XS
SM
MD
LG