لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

اختلال در اجرای تحریم‌های ایران و سوریه در پی تعطیلی دولت آمریکا


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
سخنگوی کاخ سفید در واشینگتن روز جمعه، ۱۲ مهرماه، هشدار داد که تعطیلی بخش‌هایی از دولت ایالات متحده و مرخصی اجباری بخشی از کارمندان وزارت خزانه‌داری این کشور در اجرای تحریم‌های موجود علیه جمهوری اسلامی و سوریه اختلال ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، از میان ۱۷۵ کارمند تمام‌وقت اداره نظارت بر دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال حاضر تنها ۱۱ نفر بر سر کارند و باقی کارمندان به مرخصی اجباری بدون حقوق رفته‌اند.

از جمله وظایف اداره نظارت بر دارایی‌های خارجی در این وزارتخانه می‌توان به اجرای تحریم‌ها علیه افرادی که به دولت‌های ایران و سوریه کمک می‌کنند، سازمان‌های تروریستی، کارتل‌های مواد مخدر، و باندهای جنایات سازمان‌یافته اشاره کرد.

تعطیلی ادارات و بخش‌های خدمات عمومی دولت فدرال در آمریکا از دقیقه نخست سال جدید مالی در اولین روز اکتبر (پنج روز پیش) آغاز شد.

اختلاف حزب جمهوری‌خواه آمریکا با دموکرات‌ها و دولت این کشور بر سر طرح بیمه همگانی معروف به «اوباما‌ـ‌کر» سبب شد تا جمهوری‌خواهان از تصویب کل بودجه آمریکا سر باز زنند، هرچند طرح جدید بیمه در نهایت از روز اول اکتبر اجرایی شد.

این موضوع ۸۰۰ هزار کارمند فدرال آمریکا را به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده، به تعطیلی محوطه‌های توریستی و پارک‌های عمومی منجر شده، دادگاه‌ها را با خطر نیمه‌تعطیل شدن روبه‌رو کرده، وام‌های دانشجویی را تا اطلاع ثانوی متوقف و حتی بخش‌هایی از بیمارستان‌ها را نیز به تعطیلی کشانده است.

جی کارنی به نمایندگی از دولت باراک اوباما که در چند روز گذشته تلاش کرده است نشان دهد جمهوری‌خواهان دولت را به تعطیلی کشانده‌اند روز جمعه تاکید کرد که اداره نظارت بر دارایی‌های خارجی اکنون «قادر به انجام وظایف اصلی خود نیست».

به گفته آقای کارنی، این اتفاق تنها «یکی از عواقب منفی تصمیم کاملا بی‌مورد نمایندگان جمهوری‌خواه برای تعطیلی دولت است».

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیر خزانه‌داری در دولت اوباما خواستار آن شده است که کار کارمندان این اداره «ضروری» تلقی شود تا این کارمندان بتوانند به سر کار خود بازگردند.
XS
SM
MD
LG