لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

«همکاری نیروهای اطلاعاتی» با نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی علوم


محمدرضا تابش
محمدرضا تابش

محمدرضا تابش، نماینده اردکان در مجلس، «برخی از نیروهای وزارت اطلاعات» را متهم کرد که اسنادی را علیه فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم، در اختیار نمایندگان مجلس گذاشته‌اند.

به گزارش شماره روز چهارشنبه، ۲۱ آبان‌ماه، روزنامه شرق، آقای تابش همچنین «برخی از نیروهای وزارت اطلاعات» را به همکاری با نمایندگان مخالف دولت در رابطه با ارائه اسناد علیه محمود نیلی احمدآبادی نیز متهم کرده است.

آقای نیلی احمدآبادی روز هفتم آبان موفق به کسب رای مطلوب از نمایندگان مجلس نشد.

آقای تابش تصریح کرد: «در همین زمینه به شخص وزیر اطلاعات در زمینه همکاری برخی نیروهای درون این وزارتخانه و ارائه برخی اسناد به نمایندگان هشدار دادیم؛ هشداری که نه ‌تنها اثر نکرده که این‌ بار سرعت‌ عمل بیشتری یافته و شبکه‌ای برای مخالفت با وزیر پیشنهادی هماهنگ شده است.»

اتهامی که آقای تابش به «برخی» از نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی وارد کرده یادآور اظهار نظر علی یونسی، مشاور حسن روحانی، است که سال گذشته در مصاحبه‌ای گفت که این وزارتخانه به «تسخیر» دولت روحانی درنیامده است.

نماینده اردکان تاکید کرد که «متخلفان درون وزارت اطلاعات» که از دولت گذشته در درون این وزارتخانه باقی مانده‌اند «به شکل خاصی» با برخی نمایندگان رابطه دارند و برخی اطلاعات از همان ابتدای دولت حسن روحانی به دست نمایندگان مجلس «می‌رسیده است».

به گزارش روزنامه شرق، همزمان با این سخنان آقای تابش، روح‌الله حسینیان، نماینده تهران در مجلس، نیز از اسناد و مدارکی خبر داده است که به دست نمایندگان رسیده و «نشان از نقش» آقای احمدی دانش آشتیانی در اعتراضات پس از حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸ دارد.

حسین طلا، نماینده تهران در مجلس و فرماندار تهران در دولت محمود احمدی‌نژاد، نیز مدعی شد که فیلمی را در تلفن موبایل خود دارد که اگر آن را نمایش دهد «خیلی از مسائل درباره پیشینه سیاسی وزیر پیشنهادی علوم مشخص خواهد شد».

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، از صبح روز سه‌شنبه، ۲۰ آبان، و پیش از معرفی «فخرالدین احمدی دانش آشتیانی» انبوهی از پیامک در مورد وزیر پیشنهادی علوم برای نمایندگان مجلس ارسال شده که وی را به معترضان به نتیجه انتخابات ۸۸ و همچنین اعتراضات پس از حمله به کوی دانشگاه در سال ۷۸ منتسب کرده است.

نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر سابق علوم در جلسه ۲۹ مرداد مجلس ایران که منجر به برکناری رضا فرجی دانا شد، یکی از دلایل استیضاح وی را حمایت از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اعلام کردند.

محمود نیلی احمدآبادی، سومین وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم، نیز که از سوی مخالفان متهم شده بود نامه‌ای را در حمایت از معترضان سال ۸۸ امضا کرده روز چهارشنبه، هفتم آبان، موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشد.

در همین زمینه ساعاتی پس از انتشار خبر معرفی وزیر پیشنهادی علوم، خبرگزاری‌های فارس و تسنیم وابسته به سپاه پاسداران و همچنین وب‌سایت‌های متعلق به بسیج دانشجویی، مصاحبه‌ها و مطالبی را علیه آقای احمدی دانش آشتیانی منتشر کردند.

انتشار این مطالب در روز چهارشنبه نیز ادامه یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین نجابت، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت که تلقی اکثر نمایندگان این است که وزیر پیشنهادی علوم با آقایان نیلی و فرجی‌دانا در یک خط است.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در دولت محمد خاتمی و در سال‌های ۸۰ تا ۸۲، معاون و قائم مقام وزارت علوم بوده است.

معاون امور جنگ وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال ۶۶ تا ۶۸ و مسئول اعزام دانشجویان طرح سه ماهه برای حضور در جبهه‌ها از جمله سمت‌های وی در زمان جنگ ایران و عراق بوده است.

وی پس از جنگ و در سال‌های ۶۸ تا ۷۲ نیز معاون امور عمرانی و دفاعی وزارت علوم بوده است.

آقای احمدی دانش آشتیانی در رشته مهندسی زلزله از امپریال کالج دانشگاه لندن دکترا گرفته و دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده مهندسی عمران است.

XS
SM
MD
LG