لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

بازداشت ده‌ها «دختر و پسر» در تبریز به اتهام روزه‌خواری


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

پس از انتشار گزارش‌هایی از دستگيری ۷۲ نفر در شهر همدان به اتهام «روزه‌خواری»، یک مقام نيروی انتظامی از دستگیری ۹۲ «دختر و پسر» در کافی‌شاپ هتل شهريار تبريز در روز دوشنبه، اول تير، به همین اتهام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی اسماعيل‌پور، معاون اجتماعی نيروی انتظامی استان آذربايجان شرقی، روز سه‌شنبه، دوم تير، گفت: «۴۱ دختر و ۵۱ پسر (اهل تبريز) اقدام به سفارش غذا کرده بودند، هنگام خوردن غذا به همراه مسئول اين کافی‌شاب به نام (ح- ا) دستگير و بعد از تشکيل پرونده تحويل مقامات قضايی شدند.»

گفته‌های اين مقام نيروی انتظامی در حالی است که وب‌سايت محلی «وقت‌نيوز» به نقل از حسين ابراهيمی، مدير هتل پنج ستاره شهريار تبريز، برخورد ماموران نيروی انتظامی را «غيرمتعارف و توهين‌آميز» خواند.

آقای ابراهيمی گفت که به همراه تعدادی از دستگيرشدگان از عصر دوشنبه تا ساعت پنج صبح روز سه‌شنبه در بازداشت بوده است.

وی تاکید کرد که «بيشتر» حاضران در کافی‌شاپ هتل مسافر بوده‌اند و «به دليل عمومی بودن محل ممکن است افرادی هم از بيرون و در پوشش مسافر در ميان آنها وجود داشته باشند».

روز دوشنبه همچنین منصور ملکی، جانشين فرمانده انتظامی شهرستان همدان، نيز خبر داده بود که از ابتدای ماه رمضان تا این روز ۷۲ نفر در اين شهر به اتهام «روزه‌خواری» دستگير و به دادگاه معرفی شده‌اند.

پیش از آغاز ماه رمضان در ایران برخی از مقامات قضایی از تشکیل شعبه‌های ویژه برای پرونده‌های «روزه‌خواری» خبر داده بودند.

در همين حال اسماعيل صادقی نيارکی، دادستان عمومی و انقلاب قزوين، روز سه‌شنبه تاکيد کرد که امسال «روزه‌‌خواران در همان روز دستگيری نه تنها حکم دادگاه را دريافت می‌کنند، بلکه حکم دادگاه برايشان اجرا می‌شود».

آقای نیارکی روز سه‌شنبه، ۱۴ مردادماه ۹۳، نیز از دستگيری ۴۰۰ نفر و اجرای ۲۰۰ مورد حکم شلاق به اتهام «روزه‌خواری در ملاء عام» در ماه رمضان خبر داده بود.

علی اشرف کرمی، معاون دادستان استان کرمانشاه، نیز روز دوشنبه، ۳۰ تير ۹۳، گفته بود که پنج مورد حکم شلاق «در ملاء عام» به اتهام روزه‌خواری اجرا شده است.

اين برخورد‌ها در حالی است که «در قانون مجازات اسلامی به مجازات روزه‌خواری در ملاء عام اشاره نشده است».

بر اساس گزارش‌ها، قضات به اين بخش از قانون مجازات اسلامی استناد می‌کنند که «تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی جرم است».

بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه يا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

XS
SM
MD
LG