لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

مذاکره‌کننده اتمی ایران: اختلافات با ۵+۱ جدی است


مجید تخت روانچی
مجید تخت روانچی

یک عضو تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای ایران روز شنبه با تاکید بر«جدی بودن» اختلافات جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ گفت که این طور نیست که ایران به «هر قیمت و هزینه‌ای» حاضر به توافق باشد.

مجید تخت روانچی روز شنبه، ۲۲ شهریورماه، در ادامه افزود که با این حال «اگر طرف مقابل حسن نیت داشته باشد، ایران هم برای رسیدن به توافق تا چهارم آذر تلاش می‌کند».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای تخت روانچی گفت: «ما در مذاکرات ژنو و وین درباره متن مذاکره نکردیم، بلکه درباره موضوعاتی گفت‌وگو کردیم که اگر نهایتا به تفاهم برسیم تاثیر بسیاری در دستیابی به توافق خواهد داشت.»

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: «همان طور که آقایان ظریف و عراقچی گفتند در دو دوره مذاکره ما با نمایندگان اروپا، نظرات ما چندان به یکدیگر نزدیک نشد و اختلافات روی موضوعات جدی همچنان وجود دارد.»

رایزنی‌های هسته‌ای ایران و سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان روز پنج‌شنبه، ۲۰ شهریور، در وین برگزار شد.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، این مذاکرات را «مفید و سازنده» خوانده و درعین حال گفته بود که اختلافات اساسی میان طرفین مذاکره اتمی همچنان باقی است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۶ تیرماه «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ برشمرده بود.

آقای تخت روانچی روز شنبه اشاره کرد که «از طرف ایران واقعا حسن نیت وجود دارد و ما تلاش می‌کنیم تا قبل از رسیدن به چهارم آذر به توافق برسیم».

عضو تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای ایران با تاکید بر ضرورت رعایت خط قرمزهای اعلام شده از سوی ایران افزود: «البته طبیعی است که به هر قیمت و هر هزینه‌ای حاضر به این کار نیستیم.»

توافقات پیشین بین ایران و گروه ۵+۱ طرفین را موظف می‌کند تا آذرماه امسال به توافق جامع هسته‌ای دست یابند.

با این حال آقای تخت روانچی سخن گفتن درباره احتمال تمدید توافق اولیه در صورت عدم دستیابی به توافق جامع تا آذرماه را «زود» دانست و افزود: «اگر هم به نتیجه نرسیم بعدا در این خصوص تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا، روز سه‌شنبه، ۷ مرداد، در کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور گفته بود که «قصد» آمریکا پایان مذاکرات تا ۲۴ نوامبر، سوم آذرماه، است، اما او «در مذکرات آموخته که پیش‌بینی نتیجه در پایان هر دوره مذاکره بسیار دشوار است».

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه کشورهای ۵+۱ قرار است ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریورماه) در نیویورک برگزار شود.

به گفته آقای تخت روانچی، در صورت سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، ملاقات‌هایی بین او و روسای جمهور دیگر کشورها انجام می‌شود.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی در عین حال تاکید کرد: «فکر نمی‌کنیم نیازی باشد، سطح مذاکرات را بالا ببریم.»

آقای تخت روانچی همچنین در واکنش به انتشار گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: «این که نگاه سیاسی به موضوع انسانی حقوق بشر وجود داشته باشد و براساس آن تصمیم‌گیری شود، از نظر ما مردود است.»

بنا بر گزارش سالانه بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، قول‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، برای تامین آزادی بیان و تضمین حقوق بشر، هنوز در عمل به نتیجه نرسیده است.

XS
SM
MD
LG