لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

دادستان تهران: قضات از معرفی افراد معتاد به زندان‌ها خودداری کنند


عباس جعفری دولت‌آبادی
عباس جعفری دولت‌آبادی

دادستان تهران روز پنج‌شنبه از قضات خواست تا بر اساس دستورالعمل تازه قوه قضائیه مبنی بر «کاهش جمعیت کیفری» کشور، از معرفی معتادان به زندان‌ها خودداری کنند.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۱۸ شهریور، خبرگزاری صداوسیما٬ عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، این درخواست را در نشست دادستانی تهران با شماری از معاونان دادستانی و مسئولان اجرایی و انتظامی مرتبط با مواد مخدر مطرح کرد.

وی همچنین از دستگاه‌های مسئول در حوزه مواد مخدر و روان‌گردان در ایران خواست تا به جای «رفع مسئولیت از خود»، تلاش کنند در حوزه پیشگیری از اعتیاد، توانمندسازی، برنامه‌ریزی برای درمان معتادان و اجرای طرح‌های مصوب در این زمینه همکاری کنند.

پیش از این اصغر جهانگیر٬ رئیس سازمان زندان‌های کشور، نیز گفته بود که در حال حاضر زندان‌های ایران با حدود ۲۲۰ هزار زندانی سه برابر ظرفیت خود زندانی دارند.

دادستان تهران روز پنج‌شنبه همچنین یکی از راه‌های بازسازی و توانمندی معتادان را استفاده از واحدهای «مراکز گذری کاهش آسیب» موسوم به دی. آی. سی عنوان کرده و ارائه خدمات توسط این مراکز به معتادان را «مفید و موثر» ارزیابی کرد.

این مراکز به دانشگاه علوم پزشکی ایران وابسته‌اند و پیشگیری از گسترش انواع هپاتیت، ایدز، سل، بهبود زخم‌های عمیق و عفونی ناشی از مصرف مواد مخدر در میان معتادان از جمله اهداف آن‌ها به شمار می‌رود.

مراکز «گذری» با اخذ مجوز فعالیت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به افراد کارتن‌خواب و گرفتار اعتیاد خدمات رفاهی، آموزشی، بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند.

آقای جعفری دولت‌آبادی در عین حال از طرح جمع‌آوری و ساماندهی «معتادان متجاهر» حمایت کرده و گفت که «زیبنده نیست معتادان متجاهر در خیابان‌های پایتخت رها باشند.»

دادستان تهران در عین حال در واکنش به اظهارنظر برخی مسئولان مبنی بر بازدارنده نبودن مجازات سنگین از جمله اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر گفته که «سیاست قوه قضائیه در مبارزه با قاچاقچیان تغییری نکرده و سیاست‌های مقابله‌ای کماکان ادامه خواهد یافت.»

وی «ضعیف کردن خط مقابله با مواد مخدر را مشکل‌آفرین» توصیف کرد.

به گفته جعفری دولت‌آبادی٬ «اگر قاچاقچیان بزرگ و باندهای مافیا و مواد مخدر ایمن شوند و مطمئن باشند که با آنها برخوردی نمی‌شود٬ اقدامات خود را توسعه خواهند داد.»

اوایل شهریورماه جاری٬ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفته بود که اعدام «قاچاقچیان مواد مخدر» در ایران «بازدارنده نبوده» است.

به گفته محمدباقر الفت٬ اعدام قاچاقچیان مواد مخدر «ضربه‌ای اساسی» به بدنه قاچاقچیان و قاچاق مواد مخدر نمی‌زند، چرا که «قاچاقچیان اصلی درگیر عملیات انتقال محموله‌های مواد مخدر» نیستند.

این در حالی است که محمدجواد لاریجانی٬ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، می‌گوید نمی‌شود گفت مجازات‌ سنگین قاچاقچیان کارآمد نبوده، اما «بحث ما کارآمدی بیشتر است و البته مسائل [و وجهه] بین‌المللی آن نیز اهمیت دارد.»

عباس جعفری دولت‌آبادی در نشست روز پنج‌شنبه همچنین از پلیس خواست تا در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، قوانین را رعایت کند و برای جلب متهمان یا ورود به منازل آنها این اقدام را «با اذن مرجع قضایی» انجام دهد.

وی همچنین تاکید کرد که «اجرای طرح‌های انتظامی در شهرها صرفاً باید توسط مامورین نیروی انتظامی اجرا شود.»

XS
SM
MD
LG