لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

دادستان تهران: با شیوه‌های سنتی گذشته نمی‌توان با فساد مبارزه کرد


دادستان تهران فراگیر شدن مواردی چون «استخرپارتی» و «رنگ‌پارتی» در ایران را نشانه «تغییر شکل وقوع فساد» در مقایسه با دهه اول پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ دانسته و اذعان کرد که «با شیوه‌های سنتی گذشته نمی توان با فساد مبارزه کرد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز چهارشنبه، ۶ بهمن، مواردی چون «استخرپارتی»، «رنگ‌پارتی»، «فضای مجازی» و «استفاده از کارت‌های ماهواره‌ای» را نشانه تغییر «شکل وقوع فساد» نسبت به دهه اول انقلاب اسلامی در ایران دانست.

وی تاکید کرد که با «شیوه‌های سنتی» گذشته نمی‌توان با «فساد» مقابله کرد و وزارتخانه‌هایی مانند ارشاد، علوم و آموزش و پرورش «باید آموزش در مورد آسیب‌ها و مفاسد اجتماعی را از سطح پایه شروع کنند».

آقای جعفری دولت‌آبادی همچنین گفت که «دستگاه‌ها نباید در امر مبارزه با مظاهر فساد، اقدامات یکدیگر را خنثی کنند».

وی با اشاره به جلسه خود با وزیر ارشاد در دو هفته گذشته، خواستار نظارت این وزارتخانه بر فیلم‌ها و مطبوعات شد و افزود: «وقتی فیلمی محتوای ضد ارزش دینی دارد، چرا باید مجوز ساخت و اکران آن صادر شود.»

دادستان تهران در عین حال تاکید کرد که در حوزه های فرهنگی «صرف مقابله و اقدامات سلبی جواب نمی‌دهد» و «بازداشت افراد الزاماً موجب تغییر طرز تفکر نمی‌شود».

وی تاکید کرد اقدام کیفری باید به مواردی ضروری محدود و «در چهارچوب امکانات انجام» شود و «متوجه مراکز اصلی» و «جرایم سازمان‌یافته و فسادهایی» باشد که «با طراحی انجام می‌شود».

سخنان آقای جعفری دولت آبادی در حالی بیان شده است که وی پیش از این تاکید کرده بود: «اگرچه بهترین راهکار در حوزه عفاف و حجاب، اقدامات فرهنگی است»، اما نباید تأثیر «اقدامات مقابله‌ای و ابزار کیفری» یا «به قول معروف اقدامات سرهنگی» در مبارزه با «جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی» نادیده گرفته شود.

اما اذعان این مقام قضایی جمهوری اسلامی به این امر در حالی است که هفته‌ای نیست که خبری از بازداشت دختران و پسران جوان در مهمانی‌ها منتشر نشود.

در ماه‌های گذشته خبرگزاری‌های ایران گزارش های متعددی از هجوم مأموران امنیتی و انتظامی به میهمانی های مختلط و بازداشت صدها تن در چندین شهر منتشر کرده‌اند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در خردادماه ضمن دفاع از شلاق زدن تعدادی از دانشجویان به دلیل شرکت در یک «پارتی مختلط شبانه» در قزوین، گفت که این قوه «شواهد و قرائنی» در دست دارد که «پارتی‌هایی» از این قبیل «با هدایت یک جریان خاص» برگزار شده است.

در همین حال در نشست مدیران دادستانی تهران فریدون امیرآبادی، سرپرست ناحیه‌ ۲۱ دادسرای تهران، خبر داد که نیروی انتظامی تهران با هدف جلوگیری از برگزاری پارتی‌های مختلط فرمی برای «تعهد» در اختیار مدیران ساختمان‌هایی قرار داده که بیش از ده واحد آپارتمانی دارند.

به گفته آقای امیرآبادی، این اقدام باعث شده که از ۶۵ مورد پارتی مختلط، ۳۴ مورد در همان ابتدا لغو شود و در ۳۱ مورد، افراد به مرجع قضایی معرفی شوند.

پیش از این مقامات نیروی انتظامی در استان‌ها از سرکشی نیروهای این نهاد به باغها و باغ تالارها و برخی مجتمع های مسکونی برای برخورد با پارتی‌های مختلط خبر داده بودند.

تولید مشروبات الکلی در داخل کشور «افزایش یافته است»

دادستان تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که بر اساس گزارش نیروی انتظامی، تولید مشروبات الکلی در داخل کشور «افزایش یافته است».

وی خواستار «برخورد قاطع با رانندگی در حین مستی» شده و گفت که مبلغ جریمه برای برخی از تخلفات «بازدارنده نیست» و پلیس افزایش میزان جریمه هشت تخلف را به مجلس پیشنهاد داده است.

آقای جعفری دولت‌آبادی در سخنان خود اشاره ای به آمار دقیق تولید مشروب در داخل کشور نکرده است.

وی پیش از این خبر داده بود که در ده ماهه اول سال ۹۵ نزدیک به ۳۰۰ هزار بطری مشروب خارجی و حدود ۲۰۰ هزار لیتر مشروب ساخت داخل در تهران کشف شده است.

خرید و فروش و مصرف مشروبات الکلی در ایران غیرقانونی است، ولی قاچاق آنها از کشورهای همسایه ایران و ساخت مشروب در داخل سال‌هاست که بازاری داغ دارد.

درباره میزان دقیق مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران آمار دقیقی در دست نیست و بار‌ها از سوی مسئولان مختلف آمارهای متفاوتی در این زمینه اعلام شده است.

از جمله پیشتر رسانه‌های ایران به نقل از علی‌اکبر سیاری، معاون وزارت بهداشت، از مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در کشور خبر داده بودند.

XS
SM
MD
LG