لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۵

کشف اسکلت «هفت هزار ساله» در حفاری خیابان مولوی تهران


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

سرپرست یک طرح باستان‌شناسی در جنوب بازار تهران از کشف اسکلت یک انسان متعلق به عهد باستان با قدمت هزاره پنجم پیش از میلاد در حفاری‌های فاضلاب خیابان مولوی خبر داد.

وی گفت که پیش از کشف این اسکلت، قدیمی‌ترین بقایای باستانیِ شناسایی شده در شهر تهران تپه‌های قیطریه بود که حدود سه هزار سال قدمت دارد.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی ایران، محمداسماعیل اسماعیلی جلودار، سرپرست این کاوش باستان‌شناسی، روز یک‌شنبه، ۲۱ دی، گفت: «این کشفِ منحصربه فرد سابقه سکونت در محدوده شهری تهران را تا هفت هزار سال به عقب می‌برد.»

وی اضافه کرد: «تاکنون قدیمی‌ترین بقایای باستانی شناسایی شده در شهر تهران به تپه‌های قیطریه و حدود سه هزار سال پیش اختصاص داشت.»

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، حفر یک چاه فاضلاب در اوایل آذرماه در منطقه مولوی تهران منجر به کشف قطعه سفال‌های متعلق به حدود ۴۰۰ سال پیش در این منطقه شد.

پس از کشف این آثار سفالی، پژوهشکده‌ باستان‌شناسی مجوز انجام مطالعات باستان‌شناختی در این منطقه را صادر کرد.

به گفته آقای جلودار، در کاوش‌های باستان‌شناسی خیابان مولوی تهران و حدفاصل میدان‌های محمدیه تا قیام، آثار«متنوع و پرشمار» باستانی شامل قطعات فراوان سفال‌های ساده و لعابدار از دوره‌های صفوی و قاجار، مصالح آجری، سنگی و تزئینات کاشی‌کاری، اشیای استخوانی و تکه‌ظرف‌های شیشه‌ای کشف شده است.

وی تصریح کرد: «پس از انجام آزمایش‌ها و اقدامات حفاطتی نسبت به آثار به دست آمده، اقدامات متخصصان برای حفاظت و انتقال تدفین پیش از تاریخی به موزه ملی ایران و نمایش عمومی آن انجام می‌شود.»

شناسایی محوطه تاریخی هشت هزار ساله در بهبهان

در همین حال روز سه‌شنبه، ۲۳ دی، نیز عباس مقدم، سرپرست گروه باستان‌شناسی در شهر باستانی ارجان بهبهان، از وجود یک محوطه تاریخی متعلق به هزاره ششم پیش از میلاد در این منطقه خبر داده و گفت که این محوطه تاریخی در اثر سیلاب از بین رفته است.

وی تصریح کرد: «حالا بعد از کشف این محوطه ثبت رخداد سیلاب که باعث متروک شدن این منطقه شده است برای ما اهمیت دارد.»

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، روز یک‌شنبه در این باره گفته بود که هویت فرهنگی و تاریخی ایران حداقل به هفت هزار سال پیش باز می‌گردد و حتی برخی آثار و نشانه‌ها‌ حکایت از تاریخ ۱۱ هزار ساله ایران دارد.

به گفته آقای سلطانی‌فر، بر اساس تخمین‌ها، تنها سه درصد از آثار باستانی احتمالی موجود در ایران در کاوش‌های باستان‌شناسی از زیر خاک بیرون آمده است.

XS
SM
MD
LG