لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

آتش‌نشانی مقصر حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری شناخته شد


یک سال و نیم پس از حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری تهران، یک عضو شورای شهر تهران خبر داد که بر اساس «نظر کارشناسی دادگاه» سازمان آتش‌نشانی این شهر بابت این حادثه آتش‌سوزی که در دی‌ماه ۹۲ به کشته شدن دو کارگر زن منتهی شد «مقصر» شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران، در جلسه روز سه‌شنبه، ۱۹ خرداد، این شورا گفت: «بنا بر آخرین اطلاعات و نظر کارشناسی دادگاه... آتش‌نشانی مقصر شناخته شده و علت آن نداشتن مهارت کاربر در استفاده از تجهیزات بوده است.»

وی اضافه کرد: «مکاتبات کارشناسان با شرکت سازنده تجهیزات نشان می‌دهد آتش‌نشانی از خدمات پس از فروش استفاده نکرده و کاربر این دستگاه آموزش و مهارت کافی را نداشته و همچنین به موقع از تشک استفاده نشده است.»

در همین حال معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران، نیز در این باره تاکید کرد: «آن کسی که نردبان را هدایت می‌کرده است در حقیقت هدایتگر بالابر بوده و نه نردبان.»

در پی آتش‌ گرفتن یک ساختمان تجاری در خیابان جمهوری تهران در روز یک‌شنبه، ۲۹ دی ۹۲، دو زن کارگر به نام‌های نسرین فروتنی و آذر حق‌نظری پس از آویزان شدن از پنجره‌های ساختمان برای رهایی از شعله‌های آتش به پایین پرتاب شده و جان خود را از دست دادند.

در همان زمان جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، اعلام کرد که یکی از نردبان‌های هیدرولیکی آتش‌نشانی در این حادثه به دلیل «اشکال فنی در قطعات کامپیوتری» باز نشده است.

سازمان بازرسی شهرداری تهران نیز در گزارشی «عدم عملیاتی‌ شدن نردبان اول و شلوغی و ازدحام صحنه حادثه» را مقصر کشته شدن دو کارگر زن در آتش‌سوزی خیابان جمهوری معرفی کرد.

با این حال آتش‌نشانی تهران در گزارش خود به شهرداری تهران درباره این حادثه، به موضوع باز نشدن این نردبان اشاره‌ای نکرده بود.

این سازمان در گزارش خود تاکید کرده بود که «وحشت» این دو زن باعث خروج آنان از پنجره و در نهایت مرگ آنها شده و این در حالی است که آتش‌نشانان به فاصله چند ثانیه بعد از سقوط آنان، با نردبان دو زن و سه مرد دیگر محبوس شده در این کارگاه را نجات داده‌اند.

خانواده متوفیان این حادثه اما به گزارش سازمان بازرسی شهرداری و آتش‌نشانی تهران اعتراض کرده و آنها را «یک‌طرفه» خوانده بودند.

در همین حال محسن اکبرزاده، فرزند آذر حق‌نظری، گفته بود که «چرا آتش‌نشانی نردبان درست و تشک نجات نداشتند، چرا نحوه درست ‌آب ‌پاشیدن در موقعیت حساسی مثل این حادثه را بلد نبودند.»

پس از حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری همچنین تعدادی از اعضای شورای شهر تهران خواستار افزایش امکانات آتش‌نشانی شده بودند.

در همین حال شورای شهر تهران در جلسه روز سه‌شنبه خود لایحه «به‌روزرسانی تجهیزات و امکانات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و ارتقاء سطح آموزش» را بدون درج اعتبارات و ارقام تصویب کرد.

به گفته رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، بر اساس پیش‌بینی‌ها برای این لایحه ۵۵۱ میلیارد تومان بودجه نیاز هست که باید در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران تامین شود.

آقای حافظی همچنین تاکید کرد که از ۱۴۱ خودروی آتش‌نشانی، ۵۶ دستگاه فرسوده یا از رده خارج و ۸۴ دستگاه آماده به کار است.

XS
SM
MD
LG