لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

ادامه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ: مدارس بار دیگر تعطیل شد


با ادامه یافتن وضعیت «قرمز» آلودگی هوا در تهران و چند شهر بزرگ ایران در روز چهارشنبه، ۹ دی‌ماه، در تهران طرح ترافیکی زوج و فردِ تردد خودرو آغاز شد و مهدکودک‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی در این شهر و شهرهای اصفهان، تبریز، اراک و کرج تعطیل شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد رستگاری، معاون پایش در سازمان محیط زیست استان تهران، خبر داد که در روز چهارشنبه «میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا» با دو عدد افزایش نسبت به روز سه‌شنبه به ۱۵۹ رسیده است.

بر اساس «معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا»، میزان این ذرات در محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ «ناسالم برای گروه حساس» (نارنجی) و در محدوده ۱۵۱ تا ۲۰۰ «ناسالم» (قرمز) اعلام شده است.

به علت تداوم آلودگی هوا، روزهای شنبه و یک‌شنبه گذشته جلسه کمیته «مواقع اضطرار آلودگی هوا» در استانداری تهران برگزار شده وبه موجب آن زنگ ورزش تمامی مدارس و مسابقات ورزشی فضای باز از جمله رقابت‌های لیگ بر‌تر فوتبال نیز در پایتخت تعطیل شده بود.

در همین حال توحید سیف برقی، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال، از لغو همه مسابقه‌های فوتبال استان تهران در روز چهارشنبه خبر داد.

همچنین بر اساس مصوبه کمیته «اضطرار آلودگی هوای تهران»، طرح ترافیکی زوج و فرد تردد خودروها نیز از روز چهارشنبه در شهر تهران آغاز شد.

در همین حال به گفته خبرگزاری ایرنا، شاخص کیفیت هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی مانند اراک، تبریز، اصفهان، کرج و مشهد، از چند روز گذشته تاکنون با افزایش ذرات «معلق ۲.۵ میکرون» در شرایط «ناسالم و‌ گاه در آستانه هشدار» بوده است.

از جمله میانگین این شاخص در شهر اصفهان در روز چهارشنبه ۱۶۳ و در وضعیت «ناسالم برای عموم» (قرمز) ثبت شد.

حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، نیز خبر داد که بر اساس آخرین آمار استخراجی شاخص آلودگی هوا نسبت به «ذرات معلق ۲.۵ میکرون» در این شهر ۱۵۰ (وضعیت قرمز) است.

در همین حال ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی مراکز پیش‌دبستانی و ابتدایی تبریز را به دلیل تداوم آلودگی هوا، در روز چهارشنبه تعطیل اعلام کرد.

مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوای اصفهان نیز با صدور اطلاعیه‌ای از تعطیلی مدارس ابتدایی اصفهان و تعدادی از شهرستان‌های استان به علت افزایش غلظت آلاینده‌های هوا خبر داد.

مدارس ابتدایی و مراکز پیش‌دبستانی اراک و کرج نیز در روز چهارشنبه تعطیل اعلام شده است.

در روزهای گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس و رسانه‌های اصولگرا با اشاره به موضوع آلودگی هوا، شدیدا به دولت حسن روحانی و به‌ویژه معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، حمله کرده‌اند و ۱۰۶ نماینده مجلس نیز روز دوشنبه گذشته در این باره به حسن روحانی، رئیس جمهور، تذکر دادند.

در همین حال معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، روز چهارشنبه از وعده علی لاریجانی، رئیس مجلس، برای بررسی «فوری» لایحه «هوای پاک» در صحن علنی مجلس خبر داد.

به گفته مقامات سازمان محیط زیست، در این لایحه مجازات‌ آلایندگی هوا در برخی موارد تا سه برابر افزایش یافته است.

در صورت تصویب این لایحه، خودروسازان ایرانی موظف خواهند شد که خودروهای خود را بر اساس استاندارد یورو ۴ تولید کنند و زمان اعتبار معاینه فنی خودرو‌ها نیز از پنج سال به سه سال کاهش پیدا می‌کند.

XS
SM
MD
LG