لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

در پی انفجار در مسیر قطار آنکارا‌ـ‌تهران، خط تا اطلاع ثانوی تعطیل شد


عکس مربوط به حادثه تصادف قطار در مسیر تهران و مشهد
عکس مربوط به حادثه تصادف قطار در مسیر تهران و مشهد

در پی وقوع انفجاری در مسير قطار آنکارا به تهران در روز پنج‌‌شنبه، هشتم مرداد، سخنگوی شرکت حمل و نقل ریلی رجا، راه‌آهن جمهوری اسلامی، اعلام کرد که «تا اطلاع ثانوی» قطاری از تهران به آنکارا نخواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رمضان‌علی قلی‌نژاد، سخنگوی رجا، روز جمعه، ۹ مرداد، گفت که حرکت این قطار پس از اعلام نظر «قطعی» مقامات شرکت راه‌آهن ترکیه از سر گرفته می‌شود.

سخنگوی شرکت قطارهای مسافربری رجا خبر داد که در حادثه انفجار در مسير قطار آنکارا به تهران در روز پنج‌شنبه هیچ یک از مسافران قطار آسیب ندیده و قطار عصر روز جمعه وارد تهران خواهد شد.

رسانه‌های ترکيه روز پنج‌شنبه خبر دادند که قطار مسافری آنکارا به تهران به دليل انفجار مين توسط «گروه پ‌‌کاکا» در بين دو ايستگاه سوورن و گنچ از توابع استان بينگل در شرق اين کشور خسارت ديده است.

در همين حال به گزارش خبرگزاری صداوسيما، ميرحسن موسوی، مديرکل راه‌آهن آذربايجان (تبريز)، گفت که بر اثر این انفجار تنها «واگن توشه» اين قطار که محل نگهداری ابزار و لوازم است آسيب ديده است.

به گفته آقای موسوی، اين واگن پس از وقوع حادثه جدا شده و قطار به حرکت خود ادامه داده است.

وی همچنین گفت که راه‌آهن ترکيه به دليل «امنيتی بودن» موضوع، خبر اين انفجار را به راه‌آهن ايران مخابره نکرده است.

در همين حال، به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رمضانعلی قلی‌نژاد، سخنگوی شرکت قطارهای مسافربری رجا، خبر داد که این حادثه در قطار ترکیه رخ داده است.

به گفته آقای قلی‌نژاد، اين قطار در ايستگاه وان ترکیه ۱۸۰ مسافر خود را به قطار شرکت رجا منتقل کرده و قطار ايرانی صبح روز جمعه شهر ميانه در استان آذربايجان شرقی را به مقصد تهران ترک کرده است.

بر اساس این گزارش، مسافران مسیر آنکارا به تهران در درياچه وان قطار خود را عوض می‌کنند و سوار قطار ایران می‌شوند.

وقوع انفجار در مسیر این قطار در حالی است که روز دوشنبه، ۵ مرداد، نیز انفجار در مسیر خط لوله صدور گاز ایران به ترکیه باعث قطع صدور گاز از این مسیر شد.

رسانه‌های داخلی ترکیه در خبرهای خود حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، را در مورد این انفجار مقصر دانسته‌اند.

پ‌کاکا در بیانیه‌های اخیر خود گفته‌ است که مصالحه بین این گروه و دولت آنکارا که از سال ۲۰۱۳ برقرار بوده در حال حاضر به خاطر حملات هوایی که ترکیه علیه شورشیان کُرد در شمال عراق انجام می‌دهد «بی‌معنی» شده‌ است.

پ‌کاکا در پی این تحولات طی هفته‌های اخیر یک رشته از حملات جدید را علیه نظامیان ترکیه آغاز کرده‌ است.

در همین حال احمد داووداغلو، نخست‌ وزیر ترکیه، اعلام کرده که عملیات نظامی علیه پ‌کاکا تا مرحله خلع سلاح این گروه ادامه پیدا خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG