لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

وزارت خزانه‌داری آمریکا: رای منفی آمریکا به کار بانک جهانی در ایران


خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می‌گوید که «الزامات قانونی» باعث می‌شود که این کشور به کار و سرمایه‌گذاری بانک جهانی در ایران رای منفی بدهد.

این خبرگزاری در گزارشی که روز چهارشنبه، هشتم اردیبهشت، منتشر شد به نقل از یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که نماینده ایالات متحده در بانک جهانی در موضوع ایران «قید و بندهایی» دارد.

به گفته این سخنگو که در گزارش خبرگزاری فرانسه به نامش اشاره‌ای نشده، «احکام قانونی جاری باعث می‌شود که نماینده آمریکا به هر گونه وام بانک جهانی به ایران رای منفی بدهد».

آن طور که در این گزارش آمده است، بانک جهانی که در واشینگتن، پایتخت آمریکا، مستقر است و بزرگ‌ترین سهام‌دار آن هم ایالات متحده است به‌رغم رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی به بازگشت به ایران تمایلی نشان نمی‌دهد.

این نکته‌ای است که جیم یونگ کیم، رئیس این بانک، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه به‌نوعی بر آن صحه گذاشته و گفته است: «ما وضع را به‌دقت زیر نظر داریم... اما هیچ برنامه خاصی هم نداریم.»

بانک جهانی که بزرگ‌ترین بانک توسعه در دنیاست از سال ۲۰۰۵ به منظور رعایت تحریم‌های بین‌المللی علیه فعالیت اتمی جمهوری اسلامی به هیچ پروژه تازه‌ای در ایران دست نزده است.

موضوع ترس یا بی‌میلی بانک‌های خارجی برای کار دوباره در ایران از زمان آغاز اجرای توافق اتمی در ماه ژانویه از جمله موضوعاتی است که تقریبا هر هفته در اخبار بوده و اعتراض مقامات جمهوری اسلامی را نیز به دنبال داشته است.

از جمله این تازه‌ترین اعتراضات می‌توان به گفته‌های روز چهارشنبه آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد که دولت باراک اوباما را متهم کرد که تحریم‌ها را تنها روی کاغذ ملغی اعلام کرده، اما در عمل هم‌چنان از کار کمپانی‌ها و بانک‌های خارجی در ایران جلوگیری می‌کند.

رهبر جمهوری اسلامی صبح چهارشنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه، در سخنرانی در جمع گروهی از کارگران گفت که آمریکایی‌ها با ایحاد ایران‌هراسی، در راه معاملات ایران با دیگر کشورها مانع‌تراشی می‌کنند.

به گزارش وب‌سایت رسمی آقای خامنه‌ای، رهبر ایران آمریکایی‌ها را غیرقابل اعتماد خوانده و گفت که آنها با ادامه روند تحریم‌های گوناگون علیه ایران و ایجاد ایران‌هراسی، به شکلی عملی مانع از برقراری مناسبات اقتصادی میان ایران و دیگر کشورها می‌شوند.

این نکته‌ای است که رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز چندی پیش به آن اشاره کرده و گفت که بانک‌های بزرگ به دلیل جریمه‌هایی که از طرف آمریکا اعمال می‌شود از برقراری روابط بانکی با ایران «هراس و تردید» دارند، اما بانک‌های کوچک و متوسط با ایران مشکلی ندارند.

در همین زمینه از قول یک کارشناس در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که کمپانی‌ها نیز احتمالا به مشارکت در پروژه‌های بانک جهانی در ایران میلی نشان نخواهند داد.

به عقیده این کارشناس، دلیل این بی‌میلی آن است که پرداخت پول از طرف بانک جهانی «از طریق سیستم بانکی آمریکا خواهد بود و همین می‌تواند این کمپانی‌ها را در مقابل تحریم‌های آمریکا آسیب‌پذیر کند».

در حالی که تحریم‌های بین‌المللی مربوط به فعالیت هسته‌ای ایران به دنبال توافق اتمی موسوم به برجام از ماه ژانویه رسما ملغی شده است، تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی به دلیل فعالیت‌های تروریستی و نقض حقوق بشر هم‌چنان به قوت خود باقی است.

XS
SM
MD
LG