لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

ولایتی «سیستم امنیتی» استرالیا را طراح گروگان‌گیری سیدنی دانست


رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران حادثه گروگان‌گیری در شهر سیدنی را که به مرگ دو گروگان انجامید «نقشه مبتذلی» خواند که، به گفته او، «سیستم امنیتی استرالیا با تبعیت از آمریکا پیاده کرده است».

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر ولایتی روز چهارشنبه، ۲۶ آذر، محمدحسن منطقی را که روز سه‌شنبه پس از گروگان‌گیری ده‌ها نفر در سیدنی استرالیا به همراه دو گروگان کشته شد فردی «روانی» خوانده و مدعی شد که وی «بازیچه دست سیستم امنیتی استرالیا و کشورهای غربی» شده است.

آقای ولایتی گفت که استرالیا در حوزه بین‌المللی «کشور قابل قبولی نیست و از دستورات آمریکا تبعیت می‌کند».

وی اضافه کرد: «استرالیا... قابلیتش در همین حد است که چنین کار مبتذلی را انجام دهد و بعد در سایه آن سوءاستفاده تبلیغاتی کرده و افراد را مورد انتقاد قرار دهد.»

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، نیز روز سه‌شنبه، ۲۵ آذر، حادثه گروگان‌گیری در سیدنی را به «یک نمایشنامه» تشبیه کرده و گفته بود که «کشورهای غربی قصد دارند تا با مرتبط کردن این موضوع با ایران کم‌کاری‌های خودشان در مقابله با تروریست را به حاشیه ببرند».

وی گفته بود که عامل گروگان‌گیری سیدنی پس از «کلاهبرداری» در سال ۷۵ از ایران «فرار» کرده است.

محمدحسن منطقی بروجردی، پناهنده ۵۰ ساله ایرانی در استرالیا، روز دوشنبه، ۲۴ آذر، اقدام به گروگان گرفتن ده‌ها نفر در کافه «لینت» در شهر سیدنی کرد.

او بامداد سه‌شنبه پس از ۱۶ ساعت ادامه گروگان‌گیری و در پی حمله نیروهای پلیس به این کافه، همراه با دو تن از گروگان‌ها کشته شد.

در واکنش به این حادثه، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه گفت که «سوابق و شرایط روحی - روانی» وی «مکررا» با مقامات استرالیا مطرح شده بود.

آقای ولایتی روز چهارشنبه در ادامه سخنان خود گفت: «بعید نیست که این فرد اصلا در حوزه علمیه درس نخوانده باشد.»

وی با بیان این که این فرد سوابقی مانند «قتل و کارهای غیرمعقول و غیرقانونی» داشته افزود: «جای تعجب است که این فرد در خیابان‌های استرالیا آزاد می‌گشت و پلیس کاری به او نداشت.»

محمدحسن منطقی خود را «شیخ هارون» می‌نامید و لباس روحانیت شیعه بر تن می‌کرد، اما پس از مدتی، به گفته خود، سنی‌مذهب شده بود.

به گزارش رسانه‌های استرالیا، پلیس این کشور محمدحسن منطقی را فردی معرفی کرده که سوابق متعدد خلافکاری نزد پلیس استرالیا داشته‌ است.

بر اساس این گزارش‌ها، او هفت سال پیش نامه‌های «کینه‌توزانه‌ای» به خانواده چند تن از سربازان استرالیایی که در خاورمیانه کشته شده بودند نوشته و از آن زمان در کانون توجه پلیس قرار گرفته است.

این شخص همچنین سال گذشته به مشارکت در قتل همسر سابقش متهم شده بود. همسر وی به ضرب چاقو کشته و جسدش سوزانده شده بود.

بنا بر گزارش‌ها، اقدام گروگان‌گیری توسط محمدحسن منطقی پس از آن صورت گرفت که وی روز جمعه در آخرین تلاشی که در دادگاه عالی استرالیا برای تبرئه خود انجام داد ناموفق ماند.

به گزارش سایت اینترنتی روزنامه استرالیایی «دی اِیج»، او همچنین به حدود ۵۰ مورد تعرض جنسی متهم شده بود.

XS
SM
MD
LG