لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

احتمال افزایش شمار قربانیان ایرانی حادثه منا؛ آخرین آمار: ۱۵۵ نفر


در تازه‌ترین آمار از قربانیان ایرانی حادثه منا در عربستان سعودی، رئیس سازمان حج ایران روز یک‌شنبه تعداد آنها را ۱۵۵ نفر اعلام کرد. تعداد مفقودان ایرانی این حادثه نیز ۳۲۱ نفر اعلام شده و این می‌تواند نشانه احتمال افزایش این قربانیان باشد.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز یک‌شنبه بعدازظهر به نقل از سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران، تازه‌ترین آمار از قربانیان ایرانی در حادثه منا را ۱۵۵ نفر اعلام کرد.

این آمار ساعاتی پیشتر در صبح روز یک‌شنبه ۱۴۴ نفر اعلام شده بود.

به گفته‌ آقای اوحدی، تعداد ایرانی‌های مفقودشده در این حادثه نیز ۳۲۱ نفر بوده است.

اما در همین روز علی جنتی، وزیر ارشاد در دولت حسن روحانی، این گمانه را مطرح کرد که احتمالا «۷۰ یا ۸۰ درصد» ایرانی‌های مفقودشده جزء جان‌باختگان این حادثه هستند.

با این حساب احتمال افزایش قربانیان ایرانی حادثه منا به بالای ۳۰۰ نفر نیز هست.

آقای جنتی در کنار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز یک‌شنبه بار دیگر زبان به انتقاد از دولت عربستان سعودی گشود و به خیل مقاماتی در جمهوری اسلامی پیوست که از روز پنج‌شنبه که حادثه منا رخ داد تاکنون بارها از عربستان انتقاد کرده‌اند.

علی جنتی روز یک‌شنبه حادثه منا را «اوج بی‌کفایتی آل سعود» توصیف کرد و علی شمخانی در همین زمینه گفت: «ناکارآمدی دولت سعودی فاجعه سنگینی را برای جهان اسلام رقم زد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری، و مقامات دولت ایران دولت عربستان سعودی را متهم کرده‌اند که برای رسیدگی به وضع مفقودین، انتقال اجساد و مجروحان «همکاری لازم» را ندارد.

در همین حال هیئت دولت ایران در روز جمعه در جلسه فوق‌العاده خود برای بررسی حادثه «رمی جمرات» در منا که روز پنج‌شنبه هفته گذشته رخ داد تصویب کرد که وزیر ارشاد به عنوان نماینده دولت به عربستان سعودی اعزام شود.

با این حال حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه، شامگاه روز شنبه گذشته خبر داد که دولت عربستان سعودی هنوز برای هیئت ویژه جمهوری اسلامی ویزا صادر نکرده است.

اما خبرگزاری ایرنا روز یک‌شنبه بار دیگر آمار کل قربانیان حادثه منا را بیش از دو هزار نفر اعلام کرده است.

این در حالی است که مقامات سعودی از روز دوم پس از حادثه آمار این قربانیان را ۷۱۷ نفر اعلام کرده و هم‌چنان بر آن پافشاری می‌کنند.

حادثه منا که در روز عید قربان، پنج‌شنبه، دوم مهرماه، رخ داد دومین حادثه عمده برای زائران مراسم حج است که ظرف کمتر از دو هفته در عربستان سعودی رخ می‌دهد.

روز ۲۰ شهریور نیز در جریان سقوط یک دستگاه جرثقیل در مسجدالحرام مکه ۱۰۷ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. ۱۱ نفر از این تعداد ایرانی بودند.

XS
SM
MD
LG