لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

حجت‌الله خطیب: فیلا غلط می‌کند ما را تهدید کند


حجت‌الله خطیب
حجت‌الله خطیب
سرپرست فدراسیون کشتی ایران در واکنش به تصمیم فدراسیون جهانی این رشته ضمن رد مطالب درج شده در نامه این نهاد به ایران به فارس‌نیوز گفت: «فیلا غلط می‌کند ما را تهدید کند.»

فدراسیون جهانی کشتی اعلام کرده است که ایران حق شرکت در انتخابات کنفدراسیون کشتی آسیا را که اواخر فروردین و همزمان با رقابت‌های قهرمانی آسیا در دهلی نو برگزار می‌شود ندارد.

پیش از این گفته می‌شد با خطر حذف کشتی از المپیک، ایران این فرصت را دارد تا با جلب حمایت روسیه، آمریکا و دیگر قدرت‌های کشتی جهان، مجدداً به هیئت رئیسه فدراسیون جهانی کشتی بازگردد. اما حالا فیلا اعلام کرده است که ایران حتی حق حضور در هیئت رئیسه کنفدراسیون کشتی آسیا را هم ندارد.

در این نامه که به امضای میشل دوسون، دبیرکل فرانسوی فیلا، رسیده و رونوشت آن برای رئیس کنفدراسیون کشتی آسیا ارسال شده، بدهی‌ مالی ایران به فیلا، عدم همکاری با فدراسیون جهانی کشتی و کمیته بین‌المللی المپیک، همچنین فعالیت‌های غیرقانونی فدراسیون کشتی ایران از جمله دلایل تصمیم فیلا عنوان شده است.

قبل از ماجرای حذف کشتی از المپیک و در دوران ریاست رافائل مارتینتی، خطر تعلیق و حتی لغو میزبانی جام جهانی نیز برای ایران وجود داشت. اما با تصمیم غیرمنتظره IOC مبنی بر حذف کشتی از المپیک، فیلا از تهدیداتش گذشت و ابهامات اساس‌نامه فدراسیون کشتی ایران، موقتاً به فراموشی سپرده شد.

ابراهیم جوادی، دارنده چهار مدال طلای جهانی و مدال برنز المپیک مونیخ، نامزد رسمی فدراسیون کشتی ایران برای حضور در مجمع انتخابات هیئت رئیسه کنفدراسیون کشتی آسیا بود.

پیش از این اکبر میری روشن به مدت چهار سال عضو این مجمع بود. بعد از مخالفت خطیب با حضور مجدد او در انتخابات کنفدراسیون آسیا، میری روشن تصمیم گرفته بود به طور مستقل در انتخابات شرکت کند. اما طبق نامه فیلا، او نیز حق شرکت در انتخابات را نخواهد داشت.

واکنش ایران به تصمیم فیلا

ایران در حالی به ناتوانی در پرداخت تعهدات مالی خود متهم شده که پیش از این میزبان جام جهانی کشتی بود. مشخص نیست چگونه ایران قادر به پرداخت جوایز دویست هزار دلاری جام جهانی و مخارج سنگین آن هست، اما حق عضویت ناچیز سالانه خود به فدراسیون جهانی را نمی‌پردازد. صرف نظر از عواقب چنین احکامی، انتشار علنی این خبر نیز از شان ورزش ملی ایران در دنیای کشتی می‌کاهد.

میری روشن با انتقاد از فدراسیون کشی می‌گوید: «متاسفانه آقایان ملی فکر نکرده و دنبال منافع شخصی هستند و این موضوع خجالت‌آور است. وقتی نامه حذف ایران را دیدم تنم لرزید. در نامه ذکر شده به دلیل اتفاقات منفی خیلی زیاد در فدراسیون ایران مثل بدهی مالی و رعایت نکردن مقررات به شما دستور می‌دهیم که نامزدهای ایران را از فهرست خارج کنید. این هم از شاهکارهای فدراسیون کشتی ایران است که غیر از ضرر، کاری برای کشتی انجام نمی‌دهد.»

اما سرپرست فدراسیون کشتی با رد مطالب درج شده در نامه فیلا، به فارس‌نیوز گفت: «فیلا غلط می‌کند ما را تهدید کند. چنین موضوعی درست نیست. فدراسیون‌هایی مانند آمریکا حدود ۱۰۰هزار دلار بدهکار هستند، ما حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار فرانک سوئیس بدهکاریم که مبلغی نیست. نمایندگان هم مشکلی برای حضور در انتخابات کنفدراسیون کشتی آسیا ندارند.»

حجت‌الله خطیب همچنین گفت: «ایران در حال حاضر ترسیم‌کننده سیاست‌های فدراسیون جهانی کشتی است و با قدرت می‌گویم که آنها جرأت چنین کاری را ندارند.»

خطیب در حالی مدعی ترسیم سیاست‌های فیلا از سوی ایران شده است که ایران هیچ نماینده‌ای در فیلا ندارد و حالا با نامه جدید فدراسیون جهانی، در سطح آسیا نیز کشتی ایران فاقد نماینده و قدرت اجرایی خواهد شد.
XS
SM
MD
LG