لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

واکنش بریتانیا و همسر نازنین زاغری به اتهامات امنیتی سپاه


در پی انتشار بیانیه سپاه کرمان حاوی اتهامات امنیتی جدی به نازنین زاغری، وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که «در بالاترین سطوح» پی‌گیر پرونده اوست و همسر او اتهامات را «مضحک» خواند.

سپاه استان کرمان روز چهارشنبه، ۲۶ خردادماه، ضمن تائید بازداشت نازنین زاغری به دست این نهاد و ارسال پرونده او به تهران، این شهروند ایرانی‌بریتانیایی را متهم کرد که در «پروژه‌های براندازی مشارکت» داشته و «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان» است.

سپاه پس از بیش از دو ماه که از بازداشت خانم زاغری می‌گذرد این امر را تایید کرد.

در پی انتشار این اتهامات، به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که این وزارتخانه در پی گرفتن اطلاعات در این باره از مقامات جمهوری اسلامی است.

این سخنگو در عین حال اشاره کرده است که وزارت خارجه بریتانیا «بارها» به مقامات جمهوری اسلامی «در بالاترین سطح» رجوع کرده و به این کار ادامه خواهد داد.

خبرگزاری میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران، روز چهارشنبه به نقل از اطلاعیه رسمی روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان اعلام کرد که خانم زاغری «با عضویت در شرکت‌ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظامِ» جمهوری اسلامی «مشارکت» داشته است.

این نهاد همچنین خانم زاغری را متهم کرد که «یکی از سرشبکه های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است».

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری، در واکنش به این اتهامات آنها را «احمقانه و مضحک» خواند و مسئله همسر خود را «پرونده‌ای سیاسی» توصیف کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از آقای رتکلیف همچنین خبر داده است که نازنین زاغری بار دیگر از کرمان به زندان اوین در تهران منتقل شده است.

نازنین زاغری که دارای همسری انگلیسی است و در برخی خبر‌ها از او با نام و فامیل کامل نازنین زاغری‌ـ‌رتکلیف یاد شده ۳۷ سال دارد و از سال ۲۰۱۱ در بنیاد تامسون رویترز به عنوان مدیر پروژه فعالیت می‌کرد.

در گزارش خبرگزاری رویترز بار دیگر تاکید شده است که خانم زاغری به شکل حرفه‌ای و در مقام کارمند بنیاد تامسون رویترز هیچ ارتباطی با ایران نداشته و ندارد.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که این بنیاد و خبرگزاری رویترز مستقل از یکدیگر فعالیت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG