لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

دفاع زنگنه از «حق» ایران برای افزایش تولید نفت


بیژن زنگنه، وزیر نفت
بیژن زنگنه، وزیر نفت

وزیر نفت ایران در واکنشی شدیداللحن ضمن رد درخواست وزیر نفت نیجریه و رئیس کنفرانس امسال اوپک برای تعویق افزایش تولید ایران، خواستار بازگشت نظام سهمیه‌بندی به اوپک و کاهش تولید نفت دیگر کشورها شد.

واکنش بیژن زنگنه، وزیر نفت، در آستانه یکصد و شصت و هشتمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، منتشر شده است که قرار است روز جمعه در وین، پایتخت اتریش، برگزار شود.

بر اساس گزارش‌ها، امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه و رئیس کنفرانس امسال اوپک، گفته بود که این کشور از اوپک خواهد خواست تا ایران را از برنامه خود برای افزایش تولید نفت خام پس از لغو تحریم‌ها بازدارد.

بیژن زنگنه روز پنج‌شنبه، ۱۲ آذر، این گونه اظهار نظر را «خارج از صلاحیت و جایگاه» رئیس کنفرانس اوپک دانسته وگفت که «مسئولیت آشفتگی» بازار نفت بر عهده کشورهایی است که «خارج از مصوبه‌های اوپک» افزایش تولید نفت داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی اضافه کرد: «چنان چه شخصی دلش برای وضع آشفته بازار و قیمت پایین نفت خام می‌سوزد، باید فشار را بر کشورهایی بیاورد که سهم تولیدی ایران را گرفته‌اند، نه این که حق مسلم حاکمیت یک کشور را با گفته‌هایش ناديده گیرد.»

آقای زنگنه روز چهارشنبه نیز با اشاره به نامه‌هایی که پیش از این به اوپک نوشته بود اعلام کرد که افزایش تولید نفت ایران به «مجوز هیچ ‌کس نیاز ندارد».

اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، در سال ۲۰۱۲ سهمیه‌ها را برداشت و سقف تولید را ۳۰ میلیون بشکه در روز تعیین کرد. با این حال تولید امسال به دلیل رکورد تولید نفت در عربستان و عراق همواره بیش از این مقدار بوده ‌است.

در همین حال وزیر نفت ایران تعیین سقف تولید برای اوپکبدون تعیین سقف تولید برای کشورهای عضو را بی‌معنا دانسته و تاکید کرد که ایران برای بازگشتن اوپک به نظام سهمیه‌بندی تلاش خواهد کرد.

آقای زنگنه در عین حال یادآور شد که بدون نظر موافق همه اعضای سازمان، اتخاذ این تصمیم ممکن نیست.

وزیر نفت ایران همچنین با اشاره به وجود «دو میلیون بشکه نفت مازاد در بازار» گفت که اراده سیاسی در اعضای اوپک برای کاهش تولید وجود ندارد، «چرا که معتقدند باید بازار را برای مدتی به حال خود رها کرد».

وی تاکید کرد که نفت کالایی سیاسی است و اراده سیاسی کشورها برای تصمیم‌گیری درباره آن «نه در اجلاس اوپک، که در پایتخت آنها شکل می‌گیرد».

مهدی عسلی، مدیرکل امور اوپک در وزارت نفت جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه گفته بود که کاهش تولید نفت اوپک «بدون همکاری عربستان و متحدانش» ممکن نیست.

به گفته آقای عسلی، در شرایط کنونیِ روابط ایران و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس «بعید است» این کشورها برای افزایش تولید ایران از تولید خود بکاهند، مگر آن که روابط سیاسی بین ایران و این کشورها بهبود یابد.

در کنار درگیری‌های سیاسی ایران و عربستان درباره یمن و سوریه، دو کشور درباره سیاست‌هایشان در قبال تولید اوپک و همچنین قیمت نفت اختلاف نظر دارند.

در ماه‌های گذشته ایران با ارسال نامه‌هایی به اوپک خواستار کاهش تولید دیگر کشورهای عضو این سازمان شده و در عین حال تاکید کرده است که بلافاصله پس از لغو تحریم‌های غرب، تولید خود را افزایش خواهد داد.

مقامات وزارت نفت ایران اعلام کرده‌اند که بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها میزان فروش نفت ایران روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و طی یک سال میزان افزایش صادرات به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

البته ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی بر این است که ایران بعد از تحریم‌ها و در نیمه دوم سال آینده میلادی روزانه تنها ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه بر تولید نفت خود خواهد افزود.

XS
SM
MD
LG