لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

ایران توسعه هفت میدان نفتی را به روسیه واگذار می‌کند


همزمان با امضای تفاهم‌نامه مطالعه دو میدان نفتی چنگوله و چشمه‌خوش میان ایران و شرکت گازپروم روسیه در روز سه‌شنبه، ۲۳ آذر، وزیر نفت اعلام کرد که ایران در نظر دارد توسعه هفت میدان نفتی خود را به شرکت‌های روسی واگذار کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، این تفاهم‌نامه با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در مرکز همایش‌های نفت در تهران امضا شد.

به گفته آقای زنگنه، ایران قبلا با شرکت لوک‌اویل پیرامون مطالعه میادین منصوری و آب تیمور تفاهم‌نامه امضا کرده است.

زنگنه همچنین با اشاره به امضای تفاهم‌نامه انجام مطالعات دو میدان نفتی آبان و پایدار غرب با «زابرژ نفت» روسیه تأکید کرد که تفاهم‌نامه دیگری هم برای انجام مطالعات توسعه میدان نفتی دهلران با تات‌نفت روسیه امضا شده است.

وزیر نفت از آمادگی ایران برای همکاری با شرکت‌های نفتی روسیه در صنعت نفت و گاز کشور خبر داده و گفت که مهم‌ترین محور با شرکت‌های نفتی روسیه، توسعه میادین نفت و افزایش ضریب بازیافت است.

ضریب بازیافت یعنی درصدی از نفت میدان که قابل استخراج است. ضریب بازیافت میادین نفتی و میادین گازی حاوی میعانات گازی ایران حدود ۲۵ درصد است.

البته در میادین سنگین نفتی، این ضریب بسیار پایین‌تر و در برخی موارد زیر شش درصد است. ایران در نظر دارد تا با افزایش ضریب بازیافت، میزان نفت تولیدی از میادین خود را افزایش دهد.

برای نمونه ضریب بازیافت میادین منصوری و آب تیمور حدود ۱۷ درصد است. به عبارتی، تنها پنج میلیارد بشکه از ۳۰ میلیارد بشکه نفت درجای میدان به صورت طبیعی قابل استخراج است.

تمامی میادین یاد شده در فهرست پروژه‌های ایران در چهارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی، موسوم به «آی‌پی‌سی» است.

ایران در نظر دارد ۴۹ میدان نفت و گاز خود را در قالب قراردادهای نوع جدید به شرکت‌های خارجی واگذار کند. هر شرکت خارجی موظف است که یک شریک ایرانی نیز برای خود انتخاب کند.

قرار است اولین مناقصه برای توسعه این میادین که گفته می‌شود ۱۳۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، در بهار سال آینده برگزار شود. ایران انتظار دارد که ۸۰ درصد از سرمایه مورد نیاز این پروژه‌ها از طرف شرکت‌های خارجی تامین شود.

هفت میدان نفتی که ایران با روسیه بر سر مطالعه و توسعه آن تفاهم‌نامه امضا کرده است، در مجموع حدود ۴۳ میلیارد بشکه نفت درجا دارد. نفت قابل استخراج بستگی به میزان ضریب بازیافت نفت از این میادین دارد.

اخیرا وزیر نفت ایران اعلام کرد که ایران با داشتن ۸۶۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت درجا، اگر تنها یک درصد به ضریب بازیافت میادین اضافه کند، ۸ میلیارد بشکه نفت بیشتر می‌تواند از این ذخایر برداشت کند.

هم اکنون ذخایر قابل بازیافت نفت خام ایران حدود ۱۵۸ میلیارد بشکه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، زنگنه همچنین گفت که «تاکنون برای فروش روزانه صد هزار بشکه نفت خام به روسیه به توافق رسیده‌ایم و شخصاً از الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه درخواست کرده‌ام تا یکی دو روز آینده توافق نهایی برای فروش این میزان نفت به روسیه انجام شود».

این مقام مسئول با تاکید بر این که در صورت توافق نصف مبلغ فروش نفت به روسیه از طریق دریافت خدمات فنی و مهندسی و مابقی به صورت نقد انجام می‌شود، تاکید کرد: باید در مدت یکی دو روز پیش رو با روس‌ها به توافق برسیم.

XS
SM
MD
LG