لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۲

به دنبال درخواست تجدیدنظر، پرونده زنجانی به دیوان عالی کشور ارسال شد


در پی اعتراض سرمایه‌دار نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد به حکمش، وکیل مدافع بابک زنجانی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که پرونده موکلش برای فرجام‌خواهی به دیوان عالی جمهوری اسلامی ارسال شده است.

رسول کوهپایه‌زاده، وکیل آقای زنجانی، روز شنبه، اول خرداد، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب پس از دریافت اعتراض و «لایحه فرجام‌خواهی ما» این پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال کرده است.

آقای کوهپایه‌زاده اضافه کرد که در حال حاضر دیوان عالی کشور پرونده را وصول و تعیین شعبه نکرده است.

بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده نفتی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به عنوان «مفسد فی‌الارض» شناخته شده و به اعدام، رد مال و جزای نقدی محکوم شده‌اند.

در خبری دیگر روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه نیز اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها، اعلام کرد که بابک زنجانی همچنان در «زندان انفرادی» به‌ سر می‌برد.

آقای جهانگیر همچنین گفته بود که زنجانی «با برخی مقامات قضایی ملاقات‌هایی در رابطه با بازگردانده شدن پول‌هایش داشته است».

صدور حکم اعدام برای بابک زنجانی با واکنش‌های مختلفی در ایران روبه‌رو شده است٬ از جمله عده‌ای می‌گویند که اعدام وی چاره کار نیست.

در همین زمینه روز سه‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت٬ محمد باقری بناب، یکی از نمایندگان، در صحن علنی مجلس گفت که «با اعدام بابک زنجانی جعبه سیاه فساد چند هزار میلیاردی را از بین می‌رود.»

روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه نیز مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، در یک برنامه تلویزیونی چنین اظهار نظر کرد که «اعدام زنجانی پول نمی‌شود».

اسفندماه گذشته حسین دهدشتی، رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس نهم، نیز گفته بود با اعدام آقای زنجانی «افراد صاحب نفوذ» و «دست‌های پشت پرده» در این پرونده «فراموش» خواهند شد.

بابک زنجانی که بر اساس گزارش‌ها در دوره محمود احمدی‌نژاد به دولت او برای دور زدن تحریم‌های بانکی غرب کمک می‌کرد، روز ۹ دی ۹۲ با شکایت وزارت نفت ایران بازداشت شد.

مهم‌ترین اتهامات بابک زنجانی فساد فی‌الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاه‌برداری گسترده از شرکت ملی نفت ایران، کلاه‌برداری از بانک «اف‌آی‌آی‌بی»، جعل اسناد بانکی و حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین‌ بانکی و پول‌شویی به مبلغ ۱۹۶۷ میلیون یورو و نشر اکاذیب اعلام شده است.

بابک زنجانی و وکیل او پیش از این اعلام کرده بودند تا زمانی که تحریم‌های غرب علیه ایران برداشته نشود امکان واریز بدهی آقای زنجانی به حساب شرکت ملی نفت ایران وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG