لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

بروجردی: سیاست‌های موشکی تغییر نمی‌کند


پس از سخنان روز چهارشنبه رهبر جمهوری اسلامی، وزیر خارجه ایران تاکید کرد که آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی در تضاد با توافق اتمی وین و قطعنامه‌های شورای امنیت «نیست» و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت که سیاست‌های موشکی ایران «هیچ گاه تغییر نخواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز جمعه، ۱۳ فروردین، گفت که به اعتقاد نمایندگان مجلس، برنامه موشکی ‌نیروهای مسلح «به امنیت ملی جمهوری اسلامی گره خورده است».

وی تاکید کرد که مجلس از «همه ظرفیت خود» برای تصویب بودجه طرح‌های توسعه‌ برنامه موشکی جمهوری اسلامی استفاده خواهد کرد.

آقای بروجردی همچنین اظهارات مقامات آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ‌آلمان درباره آزمایش‌های موشکی اخیر ایران را «محکوم» کرده و افزود: «به این کشورها توصیه می‌کنیم بیهوده آب در هاون نکوبند، چرا که سیاست‌های موشکی ایران هیچ گاه تغییر نخواهد کرد.»

تاکید مقامات جمهوری اسلامی بر توسعه برنامه‌های موشکی نیروهای مسلح ایران پس از گفته‌های روز چهارشنبه آیت‌الله علی خامنه‌ای شدت گرفته است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ضمن دفاع از برنامه موشکی ایران، منتقدان این برنامه در داخل کشور را به «خیانت» متهم کرد.

یک هفته پیش از این سخنان، در توییتی منسوب به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، تاکید شده بود که «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه موشک‌ها...».

پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی، منابع نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی این جمله را تکذیب کرده و آن را «ناقص» و «کوتاه‌شده» نامیدند که بدون اطلاع آقای هاشمی منتشر شده است.

در پی سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، همچنین تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، حسین دهقان، وزیر دفاع، و تعدادی از مقامات نظامی بر توسعه برنامه موشکی ایران تاکید کردند.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه با بازنشر توئیت‌های قبلی خود تاکید کرد که نه توافق اتمی وین و نه قطعنامه شورای امنیت ایران را از کار روی موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند «منع نمی‌کند».

وی اضافه کرد: «متون را بخوانید؛ انگلیسی ساده است و نه متون فنی حقوقی.»

آقای ظریف همچنین نوشت که اگر ایران در زمان جنگ با عراق موشک داشت می‌توانست جرات انجام حملات موشکی به شهرهای ایران را از صدام حسین «بگیرد و یا حداقل حملات کور وی را به مردم غیرنظامی کاهش دهد».

آزمایش‌های موشکی اخیر ایران با واکنش شدید ایالات متحده و قدرت‌های اروپایی مواجه شده است. آمریکا در کنار فرانسه، بریتانیا و آلمان این آزمایش‌ها را بی‌اعتنایی به قطعنامه سازمان ملل متحد خوانده و از شورای امنیت خواسته‌اند که با آن برخورد کند.

به گفته این کشورها، موشک‌های آزمایشی‌ ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند و به همین خاطر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ناسازگار است.

این در حالی است که طبق تفسیر برخی از دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، احتمال مجازات ایران به‌ خاطر آزمایش‌های موشکی ضعیف است، چرا که متن قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامه شورای امنیت درباره ایران دارای ابهام است و راه را بر احتمال اعمال مجازات می‌بندد و اجازه می‌دهد از آن تفسیری دیگر شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در تیرماه سال گذشته با صدور قطعنامه ۲۲۳۱ ضمن تایید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و شش قدرت جهانی، از ایران خواست «تا هشت سال بعد از اولین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند اجتناب کند، از جمله به کارگیری تکنولوژی مربوط به این موشک‌ها».

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که موشک‌های بالیستیک ایران ماهیت دفاعی داشته و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارند، لذا پرتاب آزمایشی آنها نقض قطعنامه یادشده نیست.

XS
SM
MD
LG