لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

دیدار معاون ظریف از ریاض برای مذاکره با وزیر خارجه عربستان


حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی وزیر خارجه ایران

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه، سوم شهریورماه، برای دیدار با وزیر امور خارجه عربستان سعودی عازم ریاض، پایتخت این کشور، شد. رویترز اهمیت این سفر را همزمانی آن با تشکیل دولت جدید در عراق دانسته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، حسین امیرعبداللهیان، معاون محمدجواد ظریف، قرار است روز سه‌شنبه با سعود الفیصل،‌ وزیر خارجه عربستان، دیدار کند.

از آنجا که هر دو کشور ایران و عربستان از انتخاب حیدر العبادی برای جانشینی نوری المالکی در عراق استقبال کرده‌اند، خبرگزاری رویترز اهمیت این سفر را در همزمانی آن با تلاش‌ها برای تشکیل دولت تازه در عراق دانسته است.

حیدر العبادی که شیعه‌مذهب است هم‌اکنون کار دشوار مبارزه با گروه حکومت اسلامی که پیشتر داعش خوانده می‌شد را پیش رو دارد.

گروه تروریستی حکومت اسلامی که از سنی‌مذهبان تندرو تشکیل شده و در چند سال گذشته در سوریه فعال بود در دو ماه اخیر بخش‌های وسیعی از خاک کشور عراق از جمله شهر موصل را به تصرف خود درآورده است.

حمایت دو کشور ایران و عربستان از جانشین نوری المالکی در عراق در حالی است که این دو کشور در سال‌های اخیر بر سر مسائل عمده‌ از جمله جنگ داخلی و رقابت‌های سیاسی در عراق، سوریه، لبنان، و بحرین اختلاف داشته‌اند.

خبرگزاری رویترز مذاکراتی را که معاون محمدجواد ظریف در ریاض خواهد داشت «اولین گفت‌وگوی دوجانبه» میان دو رقیب مسلمان در خاورمیانه از زمان پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال گذشته توصیف کرده است.

اما سفر آقای عبداللهیان به عربستان سعودی همزمان است با دیدار رئیس او یعنی آقای ظریف با علمای شیعه در کشور عراق که در کنار گذاشته شدن نوری المالکی از قدرت در این کشور نقش عمده داشتند.

در ادامه سفر خود به عراق، آقای ظریف صبح سه‌شنبه به گزارش خبرگزاری ایرنا وارد اربیل،‌ مرکز کردستان عراق، شد و مورد استقبال نیچروان بارزانی، نخست وزیر این اقلیم خودمختار، قرار گرفت.

در ماه مه گذشته شاهزاده سعود الفیصل، ‌وزیر امور خارجه عربستان سعودی، خبر داده بود که از همتای ایرانی خود برای دیدار از این کشور دعوت کرده است. محمدجواد ظریف بعدا از انجام این دیدار عذر خواست.

XS
SM
MD
LG