لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

ظریف «توقف فوری» مداخله عربستان در یمن را خواستار شد


در حالی که وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل خواستار «توقف فوری» مداخله نظامی عربستان در یمن شد، جانشین فرمانده سپاه پاسداران ایران می‌گوید که در صورت ادامه حملات عربستان، شبه‌ نظامیان حوثی وارد خاک این کشور خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، شامگاه پنج‌شنبه، ۲۷ فروردین، در تماس تلفنی با‌ بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، با اشاره به طرح چهار ماده‌ای ایران برای پایان دادن به بحران یمن، بر انجام هر چه سریع‌‌تر گفت‌و‌گو‌ها میان گروه‌های یمنی تاکید و آمادگی ایران برای حل این بحران را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بر لزوم ارسال فوری کمک‌های پزشکی و غذایی به آسیب‌دیدگان در کشور یمن تاکید کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۵ فروردین، یک طرح صلح چهارمرحله‌ای را برای برقراری صلح در یمن ارائه کرد.

طرح وزیر خارجه ایران شامل آتش‌بس، کمک‌های انسان‌دوستانه، گفت‌وگوی گروه‌های یمنی با یکدیگر، و تشکیل دولتی فراگیر برای پایان دادن به درگیری‌ها می‌شود.

اما در عین ارائه طرح آقای ظریف از سوی جمهوری اسلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران می‌گوید که گروه انصارالله (شورشیان حوثی یمن) در صورت ادامه حملات عربستان «مطمئناً» با حمله به نیروی زمینی ارتش عربستان و ورود به خاک این کشور به این حملات واکنش نشان خواهد داد.

بر اساس گزارش روز جمعه، ۲۸ فروردین، خبرگزاری صداوسیما، حسین سلامی در مصاحبه‌‌ای با شبکه تلویزیونی المیادین لبنان در عین حال اضافه کرد: «به نظر می‌رسد آنها فعلاً دنبال این هستند که تا حد ممکن دامنه این جنگ را گسترش ندهند و جنگ را در همین سطحی که اکنون هستند نگه دارند.»

آقای سلامی تاکید کرد که انتخاب‌های گروه انصارالله (شورشیان حوثی یمن) برای مبارزه با، به گفته او، «تجاوز» عربستان «بسیار زیاد» است.

وی اضافه کرد: «آنها توان استفاده از موشک‌های دوربرد را دارند. انصارالله دارای توان موشکی و توان زرهی هستند و از آتش توپخانه برخوردار هستند. آنها در منطقه تقریباً از یک ارتش قدرتمند برخوردار هستند.»

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از ششم فروردین حملات هوایی و بمباران مواضع حوثی‌ها را با هدف متوقف کردن پیشروی آنها شروع کردند.

شورشیان حوثی سال گذشته با یورش به صنعا، دولت عبدربه منصور هادی، رئیس ‌جمهوری قانونی یمن از منظر سازمان ملل، را سرنگون کردند. آقای منصور هادی در فوریه گذشته به عدن گریخت و به دنبال پیشروی شورشیان به عربستان پناهنده شد.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران در مصاحبه خود همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر جنگ یمن... به صورت یک جنگ منطقه‌ای درآید، آیا شما آماده ورود به این جنگ هستید؟ تصریح کرد: «ما از گذشته بسیار دور به این مسئله توجه داشته‌ایم که احتمال دارد ما با چالش‌های امنیتی و تهدیدهای قدرت‌های بزرگ بشویم یا حتی با تهدیدهای گروه‌هایی از جنس گروه‌های تکفیری بشویم. بنابراین سیستم دفاعی ما برای کنترل چنین چالش‌هایی آماده است.»

برخی از تحلیل‌گران، پیش از این، ناآرامی‌ها و نبردا در یمن را نوعی جنگ نیابتی فرقه‌ای میان ایران و عربستان سعودی دانسته‌اند.

در همین زمینه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۳۰ بهمن‌ماه ۹۳، گفته بود: «جنگ شیعه و سنی زمانی به پایان خواهد رسید که دولت‌ها اختلافات خود را با گفت‌وگو حل کنند، نه با جنگ نیابتی.»

آقای اوباما به نام این کشور‌ها اشاره نکرد، اما خبرگزاری فرانسه با اشاره به کشورهای عربستان سعودی و ایران نوشته بود که این کشور‌ها متهم هستند که با حمایت از گروه‌های رقیب در کشورهای خاورمیانه، سعی در افزایش نفوذ خود در منطقه دارند.

XS
SM
MD
LG