لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

پاسخ ظریف به کری: اقدامات ایران در منطقه «ارتباطی به توافق ندارد»


وزير خارجه ايران در واکنش به سخنان تازه وزیر خارجه آمریکا گفت که «مفاد» قطعنامه جديد شورای امنيت درباره ايران به عنوان «مفاد» توافق اتمی وین «تلقی نمی‌شود» و در اين توافق «موضوعيت ندارد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، محمدجواد ظريف، وزیر خارجه، روز جمعه، دوم مرداد، تاکيد کرد که اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه و حمايت ايران از «متحدين منطقه‌ای‌اش» در مبارزه با داعش، «هيچ گونه ارتباطی» به توافق اتمی ايران و گروه ۵+۱ندارد.

جان کری، وزير خارجه آمريکا، روز جمعه در شورای روابط خارجی آمريکا با اشاره به مفاد توافق اتمی وین گفت که در صورت نقض تعهدات ايران، کشورهای عضو گروه ۵+۱ می‌توانند از شورای امنيت سازمان ملل برای بازگرداندن تحريم‌ها درخواست رای‌گيری کنند.

اما وزیر خارجه ایران در واکنش به اين سخنان گفت که آقای کری تعهدات توافق اتمی ايران و گروه ۵+۱ را با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت «خلط کرده است».

آقای ظریف اضافه کرد: «در متن برجام به روشنی آمده است که مفاد قطعنامه به عنوان مفاد برجام تلقی نمی‌شود و لذا در توافق ايران و ۵+۱ مفاد قطعنامه موضوعيت ندارد.»

شورای امنيت سازمان ملل روز دوشنبه، ۲۹ تیر، و شش روز پس از اعلام رسمی توافق در وین به اتفاق آرا قطعنامه ۲۲۳۱ را به تصويب رساند و توافق هسته‌ای ميان تهران و شش قدرت جهانی را تاييد کرد.

بر اساس این قطعنامه، در ازای برچیده شدن تحریم‌ها، ایران دامنه برنامه اتمی خود را محدود خواهد کرد.

این قطعنامه همچنین اجازه می‌دهد که تحریم‌های سازمان ملل، در صورت نقض تعهدات توافق نهایی از سوی ایران طی ده سال پیش رو، به حالت قبلی خود برگردد.

با این حال آقای ظریف روز سه‌‌شنبه، ۳۰ تیر، در مجلس ایران گفت که تحريم‌های سازمان ملل به هيچ‌ عنوان باز نمی‌‌گردند و قطعنامه جديد شورای امنيت (در رابطه با توافق وين) هيچ سازوکاری تنبيهی ندارد.

جان کری در سخنان روز جمعه خود همچنين گفت که حسن روحانی و محمدجواد ظريف «به روشنی اعلام کرده‌اند» که با توجه به توافق اتمی «آماده‌اند در خصوص مسائل منطقه‌ای مذاکره کنند».

با این حال آقای ظریف تاکید کرد که اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی و حمایت ایران از «متحدین منطقه‌ای‌اش» در مبارزه با داعش «هیچ گونه ارتباطی» به توافق اتمی وین ندارد.

وی با اشاره به سياست جمهوری اسلامی ايران پيرامون مسائل منطقه‌ای و ارتباط با آمریکا و همچنین گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که «تلاش برای اختلاف انداختن بين مسئولين جمهوری اسلامی محکوم به شکست است».

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۲۷ تير، گفته بود که جمهوری اسلامی با آمريکا درباره مسائل «گوناگون جهانی»، «دوجانبه» و «منطقه‌ای» مذاکره نخواهد کرد.

سه روز پس از آن نیز علی‌اکبر ولايتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، تاکید کرد کهسياست‌های منطقه‌ای ايران پس از توافق جامع هسته‌ای با قدرت‌های جهانی نه تنها تغييری نمی‌کند، بلکه تقويت هم می‌شود.

وزیر خارجه ایران روز جمعه همچنین تاکید کرد که بهتر است آمریکایی‌ها «عادت دیرینه» خود را فراموش کنند و «زبان تهدید و تحریم را... یک بار و برای همیشه کنار بگذارند».

جان کری در سخنان خود گفته بود کهگزینه نظامی تنها بدیل توافق اتمی با ایران بوده است.

XS
SM
MD
LG