لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

«یک کشته و چهار مجروح» در پی انفجار خمپاره در کربلا


معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران خبر داد که در اثر انفجار شش خمپاره در روز جمعه، ۲۱ آذر، در شهر کربلای عراق «یک نفر» کشته و «چهار نفر» مجروح شده‌اند. هیچ یک از کشته و مجروحان ایرانی نیستند.

ناصر چرخ‌ساز، معاون هلال احمر ایران، در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که تاکنون «شش» خمپاره در اطراف کربلا منفجر شده، اما این انفجارها در مناطق شهری رخ نداده است.

وی به نقل از «منابع مطلع» اعلام کرد که در این انفجارها «یک نفر» کشته و «چهار نفر» مجروح شده‌اند.

خبرگزاری ایرنا در گزارش دیگری نوشته است که چند گلوله خمپاره به مناطق «البناء الجاهز» و «النصر» در کربلا اصابت کرده و دو گلوله خمپاره نیز با وجود برخورد با زمین منفجر نشده بود که توسط ماموران خنثی شده است.

در همین حال خبرگزاری تسنیم خبر می‌دهد که از نخستن دقایق بامداد امروز نزدیک به «ده انفجار» در محل‌های مختلف خارج از شهر کربلا اتفاق افتاده که آخرین آنها راس ساعت ۳۰ دقیقه بامداد به وقت محلی بود.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک منبع خود در کربلا اعلام کرد که در نزدیکی حرم امام سوم شیعیان در این شهر «تنها یک انفجار» رخ داده که «هیچ» تلفات جانی نداشته و تنها به ساختمان‌‌ها آسیب زده است.

شهر کربلا در ۷۰ کیلومتری بغداد، پایتخت عراق، واقع شده است. چندین هفته قبل نیروهای داعش در منطقه جرف الصخر میان مسیر کربلا- بغداد با شکست مواجه شدند.

بر اساس گزارش مسئولان دولتی، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار ایرانی در روزهای گذشته برای مراسم اربعین، چهلمین روز درگذشت امام سوم شیعیان، به عراق رفته‌اند.

این در حالی است که علی جنتی، وزیر ارشاد، پیش از این شمار ایرانیانی که سال ۹۲ برای شرکت در مراسم اربعین به عراق رفته بودند را ۵۰۰ هزار تن اعلام کرده بود.

در همین حال به گفته خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق، شمار زائران کربلا برای شرکت در مراسم اربعین در سال جاری به رکورد ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

اربعین حسینی مراسمی است که در چهلم کشته شدن امام سوم شیعیان در صحرای کربلا همه ساله برگزار می‌شود و یکی از پر ازدحام‌ترین مراسم دینی شیعیان جهان است.

امسال روز اربعین مصادف با ۲۲ آذرماه است.

از سوی دیگر معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام خبر داد که بیش از ۴۵ هزار ایرانیپیش از برگزاری مراسم اربعین از عراق به ایران بازگشته‌اند.

حسین کلانتری گفت: «بسیاری از زواری که در دو روز اخیر وارد عراق شده بودند بعد از طی ۳۰ کیلومتر پیاده در خاک این کشور، به دلیل نبود امکانات حمل و نقل، اسکان و تغذیه مجبور به بازگشت شدند.»

رسانه‌های ایران در روزهای گذشته تبلیغات زیادی برای برگزاری مراسم اربعین در عراق داشته‌اند و با انتشار مصاحبه‌هایی از اربعین سال ۹۳ به عنوان «اوج اقتدار شیعیان در جهان» و «مؤلفه‌های قدرت نرم جهان تشیع» یاد کرده‌اند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز روز جمعه اجتماع میلیونی اربعین را «نماد چهره رحمانی اسلام و مبارزه با تروریسم بین الملل» دانست.

XS
SM
MD
LG