لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

مرگ «عامل» حمله راکتی در روز تشییع جنازه آریل شارون


مراسم تشییع جنازه آریل شارون
مراسم تشییع جنازه آریل شارون
رسانه‌های اسرائیلی گزارش می‌دهند که جنگنده‌های این کشور در حمله‌ای به غزه، دو فلسطینی از جمله «عامل» حمله راکتی در روز تشییع جنازه آریل شارون را کشتند.

اسرائیل انجام حمله هوایی به منطقه «بیت حانون» در شمال غزه را که منجر به مرگ احمد و محمد الزعانین شد تایید کرد.

در بیانیه‌های مقامات اسرائیلی آمده است که یکی از این دو کشته، عامل حمله راکتی در روز تشییع جنازه آریل شارون بوده است.

ارتش اسرائیل احمد الزعانین، ۲۱ ساله، را یکی از فرماندهان میدانی پیشین سازمان جهاد اسلامی فلسطین که به جبهه مردمی آزادی فلسطین پیوسته و در حملات راکتی چهار سال گذشته به اسرائیل دست داشته معرفی کرد.

به نوشته تایمز اسرائیل، محمد الزعانین پسرعموی احمد الزعانین بوده است.

ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، روز چهارشنبه، دوم بهمن، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عزم ارتش برای مجازات هر کس که به امنیت مردم ما متعرض شود راسخ است.»

دوشنبه هفته گذشته زمانی که با حضور ده‌ها نفر از شخصیت‌های جهانی و ده‌ها هزار نفر از مردم اسرائیل آیین خاک‌سپاری شارون، نخست وزیر پیشین اسرائیل، در جنوب این کشور در جریان بود، چند حمله راکتی به نزدیکی محل خاک‌سپاری او انجام شد.

جسد شارون در مزرعه شخصی خانوادگی او در اطراف شهر «سدروت» که فاصله چندانی با مرز نوار غزه ندارد خاک شد.

«یگان‌های القدس» شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطین مسئولیت حمله راکتی در روز خاک‌سپاری شارون را برعهده گرفته و اعلام کرد که هدفش از شلیک راکتی در این ساعت و روز مشخص آن بوده که بگوید «در زمان خاک کردن جسد جلاد، زمین لرزید».

فلسطینی‌ها و اعراب شارون را به دلیل تسلط اسرائیل بر بخش‌هایی از لبنان در زمان جنگ‌های سال ۱۹۸۲ عامل کشتار «صبرا و شتیلا» در زمان فرماندهی نیروهای فالانژ مسیحی بر این دو روستای لبنانی می‌دانند و شارون را نیز به قتل فلسطینی‌ها در طول چند دهه متهم می‌کنند.

اسرائیل می‌گوید از روز نخست سال ۲۰۱۴ حملات راکتی از غزه افزایش یافته و از پس از حمله راکتی در روز خاک‌سپاری شارون، تعرض‌های بیشتری نیز رخ داده و روز سه‌شنبه، اول بهمن، یک راکت «گراد» هم به اطراف ایلات شلیک شد.

شهردار اشکلون نیز این هفته مدارس را در بخشی از این شهر جنوبی به دلیل نگرانی از آسیب دیدن دانش‌آموزان تعطیل کرده بود.

در همین حال منابع رسانه‌ای فلسطینی در روزهای گذشته نوشته‌اند که نیروهای امنیتی وابسته به دولت حماس ماموریت گرفته‌اند مانع از حملات راکتی بیشتر به اسرائیل شوند.

وزارت کشور دولت حماس استقرار نیروهای امنیتی خود در نزدیکی مرز با اسرائیل را برای «حمایت از آرامش» تایید کرد.

رسانه‌های فلسطینی غزه همچنین گزارش کرده‌اند که نیروهای حماس شماری از باندهای راکت‌انداز را شناسایی و بازداشت کرده‌اند.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها، مسئولان جهاد اسلامی فلسطین نیز به دولت حماس گفته‌اند تشدید حملات راکتی به اسرائیل را در مقطع زمانی کنونی لازم نمی‌دانند.

در همین حال ارتش اسرائیل گفته است که این کشور حماس را که حاکم بر غزه است، مسئول حملات راکتی می‌داند و هر گروهی که راکت‌اندازی کند، اسرائیل حماس را نیز مجازات می‌کند.
XS
SM
MD
LG