لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

رویترز: دولت آمریکا پیش از تماس با روحانی، اسرائیل را مطلع کرد


بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار باراک اوباما
بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار باراک اوباما
مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت این کشور پیش از گفت‌وگوی تلفنی تاریخی اوباما و روحانی، نخست وزیر اسرائیل را از این امر آگاه کرده است، با این حال اسرائیل «حق دارد» که هم‌چنان نسبت به آشتی ایران با غرب «سوء ظن داشته باشد».

خبر انجام مکالمه تلفنی بی‌سابقه در بعدازظهر جمعه، پنجم مهر، به وقت نیویورک میان رئیس جمهوری آمریکا با همتای ایرانی‌اش، حسن روحانی، از دقایقی پس از انتشار این گزارش از سوی کاخ سفید، در اسرائیل نیز که مهم‌ترین هم‌پیمان آمریکا در منطقه است، به خبر شماره یک مبدل شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته است نامش برده شود، گفت که کاخ سفید روز جمعه در این خصوص با اسرائیل در ارتباط بوده و قبل از مکالمه تلفنی، اسرائیل را از این امر مطلع کرده است.

همزمان یک مقام ارشد دیگر دولت آمریکا به وب‌سایت خبری وای‌نت گفت: «نظر به رویه سال‌های گذشته از سوی دولت ایران در تهدید موجودیت اسرائیل، این کشور محق است اگر به روند جدید سوء ظن داشته باشد، اما آمریکا اطمینان می‌دهد که اقداماتش برای حل پرونده هسته‌ای ایران در راستای حفظ منافع مشترک با اسرائیل صورت می‌گیرد.»

باراک اوباما خود روز جمعه در نشست خبری برای اعلام گزارش گفت‌وگوی تلفنی‌اش با حسن روحانی، تاکید کرد که آمریکا «در سراسر این روند، ارتباط نزدیک با دوستان و هم‌پیمانان خود در منطقه، از جمله با اسرائیل را حفظ می‌کند».

در حالی که بنیامین نتانیاهو در آستانه ملاقات خود با باراک اوباما تاکنون ترجیح داده است در مورد مکالمه تلفنی روسای جمهوری آمریکا و ایران سکوت کند، به گفته بسیاری از ناظران، آشکار است که او از این روند جدید عمیقاً ناخشنود خواهد بود.

در همین حال، به گزارش «تایمز اسرائیل»، ساخی هانگبی، یکی از وزیران پیشین حزب لیکود، روز شنبه، ششم مهر، به بخش عبری رادیوی اسرائیل گفت که اگر دولت جدید ایران تنها تاکتیک‌های تازه درپیش گرفته باشد و توافق مورد نظر بر سر برنامه هسته‌ای ایران به‌زودی به دست نیاید، اسرائیل «گام‌های لازم را برای دفاع از خود برمی‌دارد».

هانگبی افزود: «اوباما به خوبی از موضع قاطع اسرائیل باخبر است که ایران نباید هسته‌ای شود و اسرائیل حق خود می‌داند که به تدابیر لازم دست بزند.»

اما از برخی از مصاحبه‌های دیگری که مقامات میان‌پایه اسرائیلی در ساعات اخیر با رسانه‌های این کشور داشته‌اند، چنین استنباط می‌شود که دولت نتانیاهو نزدیکی اوباما به روحانی را ناکامی بزرگی برای خود تلقی می‌کند.

نتانیاهو و دولت او در روزهای گذشته پیوسته هشدار داده بودند که جامعه جهانی «نباید فریب لبخندهای روحانی را بخورد، بلکه باید اهرم تحریم‌ها علیه ایران را سنگین‌تر کند» و «گزینه نظامی بسیار جدی‌تری را در برابر ایران قرار دهد».

اما باراک اوباما در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در سازمان ملل دیگر از «گزینه نظامی» علیه ایران سخنی نگفت، امری که مقامات ایران از آن استقبال کرده و گفتند لحن و رویه آمریکا در حال تغییرات مثبت است.

اما نتانیاهو و وزیران همفکرش می‌گویند که روحانی «گرگی در لباس میش» است و می‌خواهد با «فریب» آمریکا و جامعه جهانی، هدف اصلی جمهوری اسلامی را که «تولید بمب اتمی و تسلط بر منطقه» است، تامین کند.

برخی از دولتمردان اسرائیلی علنا می‌گویند که مقامات آمریکا و کشورهای غربی ساده‌لوح بوده و پیچیدگی‌های بازی بازیگرانی مانند سران ایران در منطقه را درک نمی‌کنند.

نتانیاهو شامگاه شنبه، ششم مهر، تل‌آویو را به سوی آمریکا ترک می‌کند. قرار است او ابتدا روز دوشنبه، هشتم مهر، با باراک اوباما دیدار کند و نهم مهر نیز سخنرانی خود را با محوریت برنامه اتمی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل بیان کند.
XS
SM
MD
LG