لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

مقام اسرائیلی: تسلیحات شیمیایی سوریه در حال انتقال به دست حزب‌الله


مرز تازه‌ساز اسرائیل با سوریه در بلندی‌های جولان
مرز تازه‌ساز اسرائیل با سوریه در بلندی‌های جولان
بنیامین بن الیعزر، وزیر دفاع پیشین اسرائیل و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس این کشور، مدعی است سلاح‌های شیمیایی سوریه آرام‌آرام «در حال انتقال به دست حزب‌الله لبنان است».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از آغاز بحران سوریه و جنگ داخلی این کشور از مارس ۲۰۱۱، این نخستین ادعا از این دست از سوی یک مقام ارشد اسرائیلی است.

ژنرال ذخیره بن الیعزر که روز دوشنبه، نهم اردیبهشت، در مصاحبه با رادیوی اسرائیل در اورشلیم، بیت‌المقدس،‌سخن می‌گفت، شواهد و مدارکی برای تضمین درستی سخنان خود ارائه نداده و مسئولان ارتش و وزارت دفاع اسرائیل نیز تاکنون بر این ادعا صحه نگذاشته‌اند.

به گفته آقای بن الیعزر، «جای هیچ تردیدی نیست» که بشار اسد پیشاپیش از جنگ‌افزار شیمیایی علیه مردم و مخالفان خود استفاده کرده و بخشی از این جنگ‌افزار نیز آرام‌آرام به دست حزب‌الله در آن سوی مرز سوریه با لبنان می‌افتد.

به نوشته آسوشیتدپرس، در حالی که اسرائیل از عواقب تسلط حزب‌الله بر سلاح‌های شیمیایی ارتش اسد نگران است، سران کشورهای غربی می‌گویند هنوز شواهدی در این زمینه ندارند، اما این ادعا‌ها را بررسی می‌کنند.

اسرائیل پیوسته از احتمال تسلط نیروهای مسلح «غیرمسئول» بر زرادخانه غیرمتعارف ارتش سوریه، و به‌ویژه تسلط حزب‌الله بر آن، ابراز نگرانی می‌کند و آن را «خط قرمز» عملکرد خود در قبال سوریه می‌داند.

همه شواهد نشان می‌دهد که نیروی هوایی اسرائیل چند ماه پیش عامل حمله به کاروانی از موشک‌های ضد هوایی در حال انتقال از سوریه به لبنان بوده است.

هر چند حکومت اسد تاکنون دوستی چندانی با اسرائیل نداشته است، دولت اسرائیل از آغاز بحران سوریه تلاش کرده است بخشی از این ماجرا نباشد، به‌ویژه آن که در حکومت چند دهه‌ای خاندان اسد، مرزهای سوریه با اسرائیل با وجود تسلط ۴۵ ساله اسرائیل بر بخش وسیعی از ارتفاعات جولان آرام بوده است.

به نوشته روزنامه واشینگتن پست، فرماندهان ارتش اسرائیل نگران هستند که بخشی از معارضین کنونی که با حکومت اسد می‌جنگند، به‌ویژه بخش هم‌سو با القاعده، در پی فروپاشی رژیم سوریه، آتش خود را متوجه اسرائیل کنند.

سرهنگ ایتای برون از مسئولان سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل نخستین مقامی در جهان بود که سه‌شنبه گذشته گفت ارتش اسد در حمله نوزدهم مارس در منطقه خان عسل در استان حلب و نیز در چند مورد دیگر از جنگ‌افزار شیمیایی استفاده کرده است.

با گذشت یک هفته از این اتهام، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، بار دیگر اعلام کرد که این ادعا باید مورد بررسی‌های بیشتر قرار گیرد.

با وجود این، رسانه‌های اسرائیل روز دوشنبه، نهم اردیبهشت، به نقل از «بلندپایگان دولت» این کشور نوشتند که اسرائیل هیچ گاه آمریکا را برای حمله به سوریه زیر فشار نگذاشته است.

اما به نوشته آسوشیتدپرس، ژنرال بن الیعزر در مصاحبه خود در همین روز گفت که «از دست روی دست گذاشتن توسط جامعه جهانی در برابر کشتارهای سوریه شوکه شده است».

آقای بن الیعزر، نظر به آمار دست‌کم هفتاد هزار کشته در سوریه، گفت چه مسئله سلاح شیمیایی باشد چه نه، جامعه جهانی باید به این وضعیت فجیع پایان دهد.

وزیر دفاع پیشین اسرائیل گفت: «اگر سکوت حیرت‌انگیز دنیا ادامه یابد، من برنامه‌ریزی اسرائیل برای اقدام جهت جلوگیری از جریان انتقال جنگ‌افزارهای اسد به دست حزب‌الله را بعید نمی‌دانم.»

به گفته آقای بن الیعزر، سخن از «دیوانگانی است که همین صبح فردا در کاربرد این سلاح تردیدی نخواهند کرد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، کابینه بنیامین نتانیاهو شامگاه یک‌شنبه، هشتم اردیبهشت، در نشستی چهار ساعته بحران سوریه را نظر به «خطرات از ناحیه سوریه برای اسرائیل» بررسی کرد، اما جزئیاتی از تصمیمات احتمالی اتخاذ شده در این جلسه اعلام نشد.
XS
SM
MD
LG