لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

فرانسه طرح خود برای صلح خاورمیانه را رسما به تل‌آویو ارائه کرد


بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه
بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه

دولت فرانسه، بی‌توجه به واکنش نخست وزیر اسرائیل به طرح پاریس برای ازسرگیری روند صلح اسرائیلی‌ـ‌فلسطینی، طرح خود را از طریق سفیرش در تل‌آویو رسما به وزارت خارجه اسرائیل ارائه کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، پاتریک مزونو، سفیر فرانسه، در دیدار با مقامات وزارت خارجه اسرائیل گفت که کنفرانس صلح مورد نظر پاریس می‌تواند ژوئن یا ژوئیه (تیر ۱۳۹۵) برگزار شود.

لوران فابیوس که تا دو هفته پیش وزیر خارجه فرانسه بود، اندکی قبل از کناره‌گیری از این سمت، از طرح کشورش برای برپایی کنفرانس صلح خبر داد.

آقای فابیوس در آن زمان اعلام کرد که فرانسه با همکاری عوامل جهانی و کشورهای عرب، همایش صلح برگزار می‌کند، و درنهایت اگر کنفرانس موفق نشود، کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷، از سوی دولت پاریس به رسمیت شناخته خواهد شد.

وزارت خارجه فرانسه خبر داده است که ژان مارک آیرو، وزیر خارجه جدید این کشور، از طریق اتحادیه اروپا پیگیر این طرح سه مرحله‌ای خواهد بود و سفیران فرانسه در شماری از کشورهای مهم این طرح را به آگاهی دولت‌ها می‌رسانند.

اقدام فرانسه در اعزام سفیر در تل آویو برای ابلاغ رسمی طرح صلح به وزارت خارجه اسرائیل، در حالی است که یک روز قبل از آن، نخست وزیر اسرائیل مخالفت شدید خود را با این ابتکار بیان کرده و آن را «گمراه‌کننده» و «عجیب» توصیف کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه، ۲۷ بهمن، در زمانی که در سفر به برلین با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیدار کرد، پیش‌بینی کرد که طرح فرانسه «به شکست خواهد انجامید».

آقای نتانیاهو استدلال کرد که تهدید فرانسه مبنی بر این که در صورت شکست کنفرانس صلح، فرانسه نیز کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت، موجب می‌شود که فلسطینی‌ها از خود «نرمش نشان ندهند».

پیشتر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز دوشنبه، ۲۶ بهمن، گفته بود که فلسطینی‌ها از طرح فرانسه استقبال می‌کنند، اما مذاکره را تنها برای مذاکراتی بی‌حاصل و کش‌دار نمی‌خواهند.

محمود عباس در سفر رسمی چهار روزه به توکیو، در پی دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، گفت که هدف مذاکرات باید این باشد که «اشغالگری اسرائیل خاتمه یابد».

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی تعیین چارچوبی مانند مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی را که به موفقیت انجامید، برای ازسرگیری روند صلح اسرائیلی – فلسطینی توصیه کرده است.

در این میان، در نبود چشم‌اندازی برای روند صلح، مناسبات اسرائیل و فلسطینی‌ها تحت‌الشعاع دور تازه‌ای از خشونت قرار گرفته که تاکنون به مرگ ۳۱ اسرائیلی و ۱۸۵ فلسطینی انجامیده است.

سازمان امنیت اسرائیل این هفته گزارش داد که ۸۰ درصد از عوامل حملات خیابانی در پنج ماه اخیر، به‌ویژه حمله با چاقو به نظامیان و غیرنظامیان اسرائیلی، جوانان و نوجوانان فلسطینی بوده‌اند.

فلسطینی‌ها نیز این هفته اعلام کردند، ۴۹ تن از کشته‌های پنج ماه گذشته، کودکان زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

فلسطینی‌ها واکنش سریع نظامیان اسرائیلی در کشتن عوامل حملات را «اعدام» تلقی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG