لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

تصویب افزایش شمار یهودی‌نشین‌ها یک هفته پیش از مذاکرات بیت‌المقدس


موضوع دامنه‌دار ساخت‌وسازهای غیرقانونی اسرائیل در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری در حالی وارد مراحل تازه‌ای شده است که همزمان از تعیین نشست دیگری از گفت‌وگوهای نمایندگان اسرائیلی و فلسطینی در روزهای آینده خبر می‌رسد.

در تازه‌ترین تصمیم دولت راست‌گرای اسرائیل در چارچوب خانه‌سازی‌، ساخت بیش از هشتصد واحد مسکونی دیگر در کرانه باختری تصویب شده است.

این تصمیم روز چهارشنبه، شانزدهم مرداد، در نشست شورای خانه‌سازی اسرائیل، و تنها یک هفته پیش از موعد نشست دیگری میان مذاکره‌کنندگان ارشد اسرائیلی و فلسطینی گرفته شد.

خانه‌سازی‌ها برای گسترش چند یهودی‌نشین مختلف مانند «شیلو»، «تلمون»، «امونا»، «نخل تال»، «کوخاو یعکوو» «الموگ» و «الون» تصویب شده است.

در روزهای پیش نیز دولت اسرائیل شمار یهودی‌نشین‌هایی را از ۸۵ به ۹۱ شهرک افزایش داده است که از بسته‌های حمایتی و تشویقی دولت برای زندگی در یهودی‌نشین‌ها برخوردار می‌شوند و از جمله معافیت‌های مالی قابل توجهی خواهند گرفت.

در همین حال اعطای تسهیلات برای زندگی در این شهرک‌های غیرقانونی، اسرائیلی‌های بسیاری را که از بار سنگین مالیات ناراضی‌اند به سوی زندگی در اراضی اشغالی تشویق می‌کند و به این ترتیب هر سال بر جمعیت یهودی‌نشین‌ها افزوده می‌شود.

بنا بر تازه‌ترین آمار موجود در این زمینه، در حال حاضر نیز بیش از ۵۶۰ هزار اسرائیلی در ده‌ها یهودی‌نشین پراکنده در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری زندگی می‌کنند.

در همین حال صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، از حامیان بین‌المللی روند صلح خواست بر اسرائیل اعمال نفوذ کرده و دولت بنیامین نتانیاهو را وادارند که از ساخت‌وسازهای جدید دست بکشد.

فلسطینی‌ها با حمایت جامعه جهانی تاکید دارند که کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس باید سرزمینی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین باشد.

اسرائیل می‌گوید که بدون ارتباط با روند صلح، خانه‌سازی را دنبال می‌کند تا سرنوشت این شهرک‌ها در گفت‌وگوهای دو طرف نهایی شود، اما از هم اکنون نیز اصرار دارد که بسیاری از این شهرک‌ها زیر سلطه اسرائیل بماند.

گفت‌وگوها میان دو طرف در این دیرپاترین نزاع خاورمیانه، دو هفته پیش در واشینگتن و پس از سه سال تلاش پیگیر دولت آمریکا، از سرگرفته شد.

قرار است نشست بعدی، روز چهارشنبه، بیست و سوم مرداد، در بیت‌المقدس برگزار شود.

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، در روزهای گذشته هشدار داده است که اگر در نتیجه اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل، فلسطینی‌ها این بار میز مذاکرات را ترک کنند، آرمان خود را برای استقلال کشور فلسطین از طریق مراجعه به نهادهای بین‌المللی عملی خواهند کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال گذشته جایگاه فلسطین را به «دولت ناظر غیر عضو» ارتقا داد. اما فلسطینی‌ها خواهان استقلال کشوری برای خود هستند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، دو هفته قبل ابراز امیدواری کرده بود که بتوان با حل و فصل موضوع‌های اساسی مورد اختلاف، از راه مذاکراتی در ۹ ماه، موجب دستیابی طرفین به پیمان نهایی صلح شد، امری که بسیاری از نیروهای دو طرف نزاع و نیز عوامل صحنه جهانی به آن بدبین هستند.
XS
SM
MD
LG