لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

ارزیابی مقامات فلسطینی: آتش‌بس پایدار نزدیک است


با ادامه آتش‌‌بس موقت میان ارتش اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی در غزه، مقامات دو سازمان حماس و جهاد اسلامی فلسطین ارزیابی کردند که دستیابی به توافق آتش‌‌بس پایدار «بسیار نزدیک» است.

زیاد النخاله، معاون دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، و سخنگویان حماس ابراز خوش‌بینی کرده‌اند که در روزهای باقی‌مانده از آتش‌‌بس موقت، بتوان توافقی را برای آتش‌‌بس طویل‌المدت تنظیم کرد.

هیئت‌های نمایندگی اسرائیلی و فلسطینی که در مذاکرات آتش‌‌بس با میانجی‌گری مصر در قاهره شرکت دارند چهارشنبه شب با برقراری یک وقفه پنج روزه دیگر در آتشباری‌های متقابل موافقت کردند.

این آتش‌‌بس با وجود چند مورد نقض، حفظ شده و زندگی را در دو سوی مرز غزه و اسرائیل تا حد زیادی به روال عادی برگردانده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و عربی، زیاد النخاله، معاون رمضان عبدالله شلح، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، که خود در مذاکرات قاهره حضور داشت گفته است که توافقِ در حال تنظیم، به فلسطینی‌ها برای «رفع حصر غزه» تضمین‌های لازم را داده و مطالبات مهم دیگر فلسطینی‌ها مانند برپایی بندر در ساحل غزه، یک ماه پس از توافق نهایی آتش‌‌بس، مورد رایزنی قرار خواهد گرفت.

نخاله در توضیح جزئیات تفاهماتی که تاکنون در مذاکرات قاهره میان دو هیئت فلسطینی و اسرائیلی به دست آمده گفت که گشایش گذرگاه‌های غزه، برقراری تسهیلات در واردات مصالح ساختمانی برای بازسازی غزه، گسترش مساحت دریایی که ماهیگیران فلسطینی مجاز به ماهیگیری در ساحل مدیترانه مقابل غزه هستند، و لغو ممنوعیت تردد و اقامت فلسطینیان در نزدیکی مرز غزه با اسرائیل، از دستاوردهای مذاکرات بوده است.

به گفته آقای نخاله، این «توافق فلسطینی‌ها را از شرایط جنگی به مقطع بازسازی وارد می‌کند».

وی همچنین به روزنامه الحیات گفته است که «جنگ را پشت سر گذاشتیم».

این مقام ارشد جهاد اسلامی فلسطین همچنین گفت: «مصر موفق شد که اسرائیل را از اصرار برای خلع سلاح تشکل‌های فلسطینی فعال در غزه منصرف کند.»

بر اساس گزارش رسانه‌های عربی، مصر پیشنهاد کرده است که نیروهای وفادار به محمود عباس در طول مرز غزه با اسرائیل مستقر شوند و نیز مصر برای گشایش گذرگاه الرفح میان این کشور با غزه، قول ارائه تسهیلات بیشتر به فلسطینیان را داده است.

عزام الاحمد، مقام ارشد جنبش فتح و نماینده محمود عباس درمذاکرات قاهره که ریاست هیئت فلسطینی در این گفت‌وگوها را برعهده داشت، روز پنج‌شنبه برای ارائه گزارش به رهبری تشکیلات فلسطینی به رام‌الله بازگشته است.

همزمان هیئت اسرائیلی نیز برای مشورت با دولت این کشور به بیت‌المقدس رفته است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دولت این کشور روز جمعه، ۲۴ مرداد، در نشستی ماحصل مذاکرات قاهره را بررسی کرده است.

هیئت‌های اسرائیلی و فلسطینی باید در روزهای آینده برای تداوم مذاکرات به قاهره بازگردند.

آتش‌‌بس کنونی در پی پنج هفته حملات سنگین متقابل برقرار شد. حدود دوهزار کشته و نزدیک به ۹ هزار مجروح و ویرانی‌های وسیع در بخش‌هایی از غزه حاصل این جنگ برای فلسطینیان بوده است.

مرگ ۶۴ سرباز نظامی و سه کشته غیرنظامی، تلفات طرف اسرائیلی همراه با تحمل حدود ۳۵۰۰ راکت شلیک شده از غزه به اسرائیل بود.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از برپایی کمیته بین‌المللی تحقیق جنگ غزه به‌شدت انتقاد کرده است.

آقای نتانیاهو روز پنج‌شنبه در دیدار با شماری از شخصیت‌های آمریکایی حامی اسرائیل، از جمله فرمانداران برخی از ایالت‌های آمریکایی در اسرائیل، شورای حقوق بشر سازمان ملل را به غرض‌ورزی سیاسی و عامدانه علیه اسرائیل و «مشروعیت بخشیدن به حماس» متهم کرد.

به گفته نتانیاهو، «شورای حقوق بشر خوب بود به کشتاری که داعش متوجه کردهای عراق و سایر اقلیت‌های این کشور کرده، به کشتار حدود دویست هزار نفر از مردم سوریه به دست بشار اسد، وضعیت لیبی و اقدام حماس در سپربلا کردن مردم غزه برای کارهای تروریستی خود رسیدگی می کرد».

رون پروس اور، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، نیز چهارشنبه در دیدار با بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، مدعی شد که اقدام شورای حقوق بشر این سازمان در منصوب کردن یک حقوقدان کانادایی به ریاست کمیته تحقیق جنگ غزه، «نشان از ورشکستگی اخلاقی» این شورا دارد.

وزارت خارجه اسرائیل گفته است که پروفسور ویلیام شی‌بس، حقوقدان امور بین‌الملل کانادایی، در گذشته علیه رهبران اسرائیل سخن گفته و خواهان محاکمه آنها در دیوان بین‌المللی لاهه بوده و لذا نمی‌تواند داوری عادل باشد.

اعضای مکلف شده کمیته تحقیق حدود هفت ماه و نیم فرصت دارند گزارش خود را برای ارائه به شورای حقوق بشر تهیه کنند.

XS
SM
MD
LG