لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

دست‌کم چهار کشته در پی حمله دو فلسطینی به کنیسه‌ای در بیت‌المقدس


در یک حمله جدید در اورشلیم، مهاجمان عرب روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان، به شماری از نمازگزاران در یک کنیسه یهودیان حمله کرده، دست‌کم چهار نفر را کشته و بیش از ده نفر را زخمی کردند.

چهار نفر از این مجروحان در «آستانه مرگ» توصیف شدند.

این حمله ساعت هفت بامداد اسرائیل (هشت و نیم بامداد ایران) روز سه‌شنبه رخ داد.

دو مرد جوان فلسطینی که به کلت، تبر و چاقوی سلاخی مجهز بودند، در میانه سکوت نمازگزاران کنیسه محله «هرنوف» وارد محل شده و به نمازگزاران حمله کردند.

از آنجا که نیایش بامدادی تنها از سوی مردان انجام می‌شود و مردان جوان در راه رفتن به مدرسه و کار هستند، اکثر نمازگزاران کنیسه در نماز صبح، مردان میانسال و سالمند هستند.

پس از دقایقی طولانی که حمله مهاجمان با کاربرد تبر و چاقو به جان نمازگزاران ادامه داشت، دو عضو پلیس که اتفاقی از محل عبور می‌کردند سر رسیدند و به سوی مهاجمان تیراندازی کردند؛ در این لحظه مهاجمان با کلت به شلیک پلیس پاسخ دادند.

یک عضو پلیس اسرائیل نیز در آتشباری فلسطینیان جان خود را از دست داد.

دو عرب فلسطینی سرانجام کشته شدند. آنها فامیل نزدیک یکدیگر بودند و نیروهای امنیتی اسرائیل می‌گویند، افراد فامیل آنها از اعضای سازمان‌های مسلح فلسطینی بوده‌اند.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرده است که دو عرب از ساکنان محله «جبر المکبر» در شرق بیت‌المقدس هستند.

یکی از مهاجمان کارگر عرب در یک سوپرمارکت چسبیده به کنیسه‌ای بود که حمله در آن صورت گرفت.

به گفته پلیس اسرائیل، به نظر می‌رسد که کارگر این سوپرمارکت اطلاعات لازم را در مورد تعداد نمازگزاران در کنیسه و نحوه رسیدن یهودیان به آن در اختیار داشت.

با وجود تدابیر امنیتی در اسرائیل و حضور محافظان امنیتی در ورودی بسیار از ساختمان‌ها و مراکز خرید، کنیسه‌های یهودیان اسرائیل بدون مراقب است و ورود به آن آزادانه صورت می‌گیرد.

رسانه‌های اسرائیل از بامداد سه‌شنبه تمامی برنامه‌های خود را به این حمله اختصاص داده و از «وحشتی» که بر ساکنان اورشلیم مستولی شده گزارش می‌دهند.

سازمان‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه‌هایی از این حمله تقدیر کرده و آن را واکنشی «طبیعی» به مرگ یک راننده عرب اتوبوس در روز دوشنبه، ۲۶ آبان، نامیدند و تهدید کردند که این نوع حملات را ادامه خواهند داد.

حماس در بیانیه خود نوشته است که «عملیات قدس، ارتقای قابل توجه در واکنش فلسطینیان در مبارزه با رژیم صهیونیستی است» و باید مورد تشویق قرار گیرد.

بامداد دوشنبه جسد یک راننده فلسطینی در حالی که طناب دور گردنش بود یافت شد؛ در حالی که پلیس اسرائیل گفته است بر اساس شواهد او خودکشی کرده، فلسطینی‌ها این رخداد را «قتل صورت گرفته به دست افراطیون یهودی» قلمداد کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با محکوم کردن حمله به کنیسه یهودیان، آن را «نتیجه فتنه‌انگیزی رهبران فلسطینی» نامید و محمود عباس، رهبری تشکیلات فلسطینیان، را نیز در تحریک به چنین حملاتی «مقصر» نامید.

در همین حال در واکنش به رخداد روز سه‌شنبه، موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، یک نشست اضطراری با حضور فرماندهان امنیتی در تل‌آویو برگزار کرده است.

نیر برکات، شهردار اورشلیم، با حضور در محل حمله، از مردم اسرائیل و به‌ویژه اورشلیم، خواست «تسلیم ترور و وحشت نشده و به سر کار و زندگی عادی خود بازگردند».

این حمله در حالی رخ داده است که در روزهای اخیر آرامشی بی‌ثبات بر اسرائیل حاکم شده بود.

در چند هفته اخیر حملاتی با اتومبیل و با چاقو علیه اسرائیلیان در کوچه و خیابان صورت گرفته و نیروهای امنیتی اسرائیل عاملان اکثر این حملات را از پای درآورده‌اند.

در پی نشست‌های پنج‌شنبه شب گذشته میان نخست وزیر اسرائیل، پادشاه اردن و وزیر امور خارجه اردن و نیز دیدارهایی میان پادشاه اردن و جان کری با محمود عباس، رهبری تشکیلات فلسطینی، از تعهد دو طرف به رعایت آرامش و صبوری سخن رفته بود.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که در اروپا به سر می‌برد، سه‌شنبه در تماس تلفنی با نخست وزیر اسرائیل، این رخداد را محکوم کرده است.

XS
SM
MD
LG