لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

نماز جمعه در مسجد الاقصی «در میان تدابیر امنیتی شدید» برگزار شد


نماز جمعه روز شانزدهم آبان در مسجد الاقصی در میان تدابیر شدید امنیتی و نگرانی عمیق از گسترش ناآرامی در شرق بیت‌المقدس، در پی درگیری‌های گسترده روزهای اخیر این منطقه برگزار شد.

در این روز هزاران نیروی پلیس و گارد مرزی اسرائیل در اطراف حرم شریف، محوطه‌ای که دو مسجد عمر و الاقصی را در برمی‌گیرد، و نیز در حد فاصل محله‌های عرب‌نشین و یهودی‌نشین شرق و شمال بیت‌المقدس مستقر شده‌اند.

اصرار یهودیان افراطی برای حضور در حرم شریف در حالی که مسلمانان فلسطینی و جهان به رعایت حرمت این حرم حساسیت زیادی دارند، در هفته‌های اخیر اوضاع منطقه را به‌شدت بحرانی کرده است.

در همین حال، این جمعه تا حدی از تدابیر سختگیرانه هفته گذشته برای حضور نمازگزاران فلسطینی کاسته شده بود.

حماس خواهان برگزاری تظاهرات در این روز در بیت المقدس و کرانه باختری شده بود.

روز جمعه درگیری‌های گسترده‌ای میان جوانان و نوجوانان فلسطینی با نیروهای امنیتی اسرائیلی در شرق بیت المقدس و پست‌های بازرسی کرانه باختری رخ داد.

در این میان، یک اسرائیلی دیگر که در جریان حمله روز چهارشنبه گذشته در بیت المقدس زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان بیت المقدس درگذشت و شمار کشته‌ها به دو نفر رسید.

قربانی دوم، یک نوجوان ۱۷ ساله، به نام «شالوم اهرون بعدنی» بود.

چهارشنبه گذشته ابراهیم العقاری، یک فلسطینی ۳۸ ساله از ساکنان اردوگاه شوعفاط در شمال شرق اورشلیم با خودروی تجاری خود عامدانه مسافران ایستگاه تراموای اورشلیم را زیر گرفت.

پلیس اسرائیل ابراهیم العقاری را در صحنه حادثه از پای درآورده بود.

جیدان اسعد، یک افسر نیروی گارد مرزی که عرب دروزی بود، در آن حمله در دم کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شده بودند.

در این میان، فدریکا موگرینی، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه، شانزدهم آبان، در دیدار با نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل در بیت المقدس گفت: «شرایط برای اسرائیل و منطقه هرگز به اندازه امروز تهدیدآمیز نبوده است.»

خانم موگرینی در این دیدارها نسبت به عواقب رخدادهای کنونی و مبدل شدن آن به یک بحران جدی دیگر در خاورمیانه هشدار داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در ملاقات با خانم موگرینی گفت: «اورشلیم پایتخت ما است و یهودی‌نشین نیست.»

نتانیاهو این سخنان را در پاسخ به انتقاد خانم موگرینی از خانه‌سازی‌های اسرائیلی‌ها در شرق بیت المقدس بیان کرد.

اما پس از آن که اردن روز چهاردهم آبان سفیر خود را در اعتراض به عملکرد اسرائیل در قبال بیت المقدس به امان فراخواند، نتانیاهو پنجشنبه پانزدهم آبان در گفت و گوی تلفنی با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن گفت، اسرائیل به دنیای عرب و اسلامی اطمینان می دهد که هیچ تغییری در اداره امور اماکن مقدسه نمی دهد.

اما اردن و حکومت فلسطینی به شورای امنیت علیه اسرائیل شکایت کرده‌اند؛ اردن اعلام کرده است ممکن است در خصوص پیمان صلح خود با اسرائیل نیز «بازنگری» کند.

هزاران اردنی جمعه شانزدهم آبان در خیابان‌های امان تظاهرات کرده و خواهان بستن سفارت اسرائیل شدند.

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، روز پنج‌شنبه پانزدهم آبان اصرار نمایندگان افراطی‌تر از خود در مجلس اسرائیل را برای رفتن به حرم شریف رفتاری «ابلهانه» و عامل بحران اخیر نامید و از آنها خواست از تحریک احساسات فلسطینی‌ها دست بردارند و اسرائیل را با خطرات بیشتر روبه‌رو نکنند.

XS
SM
MD
LG