لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

«چاقویت را بینداز»: خودکشی از راه حمله با چاقو


عشقی ناکام، و قبل از آن نیز چند سابقه قبلی خودکشی اما نافرجام، بلند کردن چاقو در یک پمپ بنزین و تروریست خواندن نیروهای اسرائیلی، می‌توانست دستمایه خوبی حتی برای یک فیلم هالیوودی باشد.

اما این مسائل بخشی از زندگی یک دختر ۲۹ ساله فلسطینی است. ماجرا از ماه پیش، در نخستین روزهای بحران امنیتی جدید اسرائیل در حمله جوانان فلسطینی با چاقو به اسرائیلی‌های رهگذر، در یک پمپ بنزین در شهر اسرائیلی عفولا در شمال این کشور آغاز شد.

فیلمی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بر شعله خشم فلسطینی‌ها به‌شدت افزود؛ دیده می‌شد که زنی جوان چاقویی را در دست گرفته و با فریادهای چند پلیس و نیروهای امنیتی مسلح اسرائیل بر سرش که «چاقویت را زمین بینداز»، خواسته آنها را اجرا نمی‌کند.

نظامیان دور و برش ایستاده‌اند و اسلحه دارند، اما خود اسلحه به‌دست‌ها نیز می‌ترسند که شاید دختر با چاقو به سوی شان حمله‌ور شود.

دختر می‌گوید شما تروریست هستید ولی چاقو را بالا نگاه داشته است؛ دقایقی این ماجرا طول می‌کشد، سرانجام یکی از نظامیان با زدن گلوله به پایش دختر را به زمین می‌اندازد و با لگد چاقو را از او دور می‌کند.

خانواده دختر بلافاصله در رسانه‌ها حضور یافته و می‌گویند، دخترشان قصد چاقوزنی نداشته بلکه می‌خواسته خودکشی کند؛ اسرائیلی‌ها آنها را به دروغگویی متهم کردند.

دختر زخمی، تحت نظر، به بیمارستان خود اسرائیلی‌ها برده و عمل و درمان شد؛ و پس از سه هفته روز چهارشنبه ششم آبان به دادگاه آورده شد.

این دختر اسرا عباد زیدانه نام دارد؛ همراه با خانواده اش در شهر ناصره زندگی می‌کرد؛ این شهری است که عیسی مسیح بخشی از زندگی اش را در آن گذرانده و در طول هزاران سال تا به امروز، یهودیان و اعراب مسیحی و مسلمان در کنار یکدیگر زندگی نسبتاً آرامی داشته‌اند.

اما در جلسه دادگاه، خانم نوریت هداس در مقام نماینده دادستانی اسرائیل حاضران و از جمله خود نیروهای پلیس را غافلگیر کرد و گفت اسرا عباد زیدانه باید تنها به خاطر اتهام به حمل غیرمجاز اسلحه سرد و خشونت لفظی متهم شود؛ نه به اتهام عمل تروریستی.

در کیفرخواست دادستانی اسرائیل آمده است: «اسرا می‌خواست با گلوله اسرائیلی‌ها به زندگی خود پایان دهد.»

دادستانی به خاطر «روحیه پر از تنش» اسرا خواهان ادامه بازداشت او شده تا «خودکشی نکند» یا زندگی مردم دیگر را «با کارهای جنون‌آمیز احتمالی» به خطر نیندازد.

فرماندهان پلیس اسرائیل با این نظریه دادستانی مخالفت کرده، اما گفته‌اند که ناچار به گردن نهادن به نظر قوه قضاییه هستند. فرماندهان پلیس می‌گویند او قصد تروریستی داشته اما در کیفرخواست دادستانی اسرائیل قید شده که اسرا «ادای تروریست‌ها» را درآورده است.

دادستان اسرائیل می‌گوید، تحقیقاتش نشان داده که این دختر فلسطینی چند بار در گذشته خودکشی کرده و یک عشق ناکام نیز اخیراً به این روحیه او دامن زده است و در پی این عشق نیز یک بار دیگر خودکشی کرد که باز زنده ماند.

خانواده اسرا نیز می‌گویند، دخترشان می‌دانسته که با گرفتن چاقو در دست در شرایط این روزها، از سوی نیروهای اسرائیلی کشته خواهد شد و از این طریق هم به هدفش که مرگ است می‌رسد و هم این که در نظر عامه فلسطینی‌ها به «قهرمان» مبدل شده و برای همیشه از او با عنوان «شهید» یاد خواهد شد.

شهردار مسیحی شهر ناصره نیز که دوست خانوادگی این خانواده است، در نشست روز چهارشنبه دادگاه حضور یافت و گفت اسرا را از سال‌ها قبل می‌شناسد و تردیدی ندارد که او قصد «تروریستی» نداشته است.

اسرا خود در طول جلسه دادگاه سکوت کرده بود.

حال معلوم نیست که اسرا با زنده ماندن خود چه کار خواهد کرد؛ آیا این رخداد تکانی به زندگی اش می‌دهد که از نقطه پایان نهادن بر دفتر زندگی اش باز بماند یا اینکه قصد خود را از راهی دیگر تکرار خواهد کرد.

از مردی نیز که اسرا عاشقش بوده، نام و خبر و واکنشی در میان نیست.

داستان اسرا جدای از چند دختر نوجوان و جوان دیگر فلسطینی است که در بحران اخیر امنیتی، با قصد عامدانه برای حمله به اسرائیلی‌ها وارد عمل شده‌اند در حالی که می‌دانسته‌اند که ممکن است کشته شوند.

این دختران با هر انگیزه‌ای که به این اقدامات دست زده باشند، یقیناً زندگی شان موضوع فیلم‌های مستند یا سینمایی خواهد شد.

زندگی اسرا تنها یک پرده از زندگی تراژیک اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در این سرزمین پر از رنج و خونریزی است؛ سرزمینی که حتی خودکشی و عاقبت آن مانند سرزمین‌های دیگر نیست.

XS
SM
MD
LG