لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

داگان، مخالف سرسخت سیاست‌های نتانیاهو در برابر ایران، درگذشت


مئیر داگان
مئیر داگان

مئیر داگان، رئیس پیشین سازمان موساد اسرائیل و از سرسخت‌ترین و صریح‌اللهجه‌ترین مخالفان سیاست‌های بنیامین نتانیاهو در قبال ایران، بامداد پنج‌شنبه، ۲۷ اسفندماه، در اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

مئیر داگان حدود ۹ سال، در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱، ریاست موساد را در دست داشت که یکی از طولانی‌ترین دوره‌های ریاست بر سازمان جاسوسی و عملیات ویژه اسرائیل از آغاز تأسیس این سازمان مخفی محسوب می‌شد.

داگان در ۷۱ سالگی بر اثر سرطان کبد درگذشت. او در پنج سال گذشته به این بیماری مبتلا شده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، یک سال بعد از خروج او از موساد که سرطان کبد در او تشخیص داده شد، «مخفیانه» به جمهوری بلاروس رفت تا عمل پیوند کبد روی او انجام شود؛ این پیوند وی را چهار سال و نیم بعد زنده نگاه داشت.

داگان یکی از مهم‌ترین چهره‌های اطلاعاتی اسرائیل بود که قاطعانه تر از هر مقام دیگر و آشکارا با سیاست‌های نتانیاهو در ارتباط با ایران مخالفت می‌کرد.

زمانی که نتانیاهو و وزیر دفاع او، اهود باراک، چنین وانمود می‌کردند که حمله هوایی اسرائیل به سایت‌های اتمی ایران بسیار نزدیک است، داگان گفت چنین حمله‌ای می‌تواند منجر به خطرات بسیار عظیم برای خود اسرائیل شود و حتی به نابودی اسرائیل بینجامد.

در همین حال، ارزیابی‌ها این است که حملات سایبری به سایت‌های اتمی ایران در زمان ریاست داگان بر موساد انجام شد.

مرگ شماری از دانشمندان برنامه اتمی ایران در سال‌های بعد رخ داد؛ ایران موساد را عامل این قتل‌ها نامید و اسرائیل همواره سکوت کرد.

بعد از مئیر داگان تامیر پاردو رئیس موساد شد و به تازگی نیز یوسی کهن به این مقام منصوب شده است.

بنیامین نتانیاهو که ایران پسابرجام را هنوز «بزرگ‌ترین خطر» برای اسرائیل معرفی می‌کند، در زمان انتصاب کهن، مهم‌ترین مأموریت موساد را رصد کردن ایران نامید.

اما داگان با وجود بیماری شدید تا آخر عمر مخالفت خود را با سیاست‌های مختلف نتانیاهو در هر فرصتی بیان می‌کرد.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، داگان ماه گذشته در آخرین سخنرانی اش گفت، با این نوع رهبری اسرائیل در این سال‌ها، او «برای آینده اسرائیل عمیقاً نگران است».

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که مئیر داگان، زاده شهر «خورسان» در کشور اوکراین بود که در پنج سالگی با خانواده‌اش به اسرائیل، که تازه دو سال بود برپا شده بود، مهاجرت کرد.

اما در ویکی‌پدیا محل تولد او «نووسیبیرسک» در روسیه ذکر شده است. نام فامیلی اصلی پدرش «هوبرمن» بود.

داگان با ۳۲ سابقه در ارتش اسرائیل، از سوی آریل شارون، نخست وزیر اسبق اسرائیل، به ریاست موساد انتخاب شده بود.

با وجود همه اختلاف‌های داگان با نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه در پی انتشار خبر مرگ داگان گفت، این «فرمانده شجاع» و «یکی از بزرگ‌ترین جنگجویان ملت یهود» زندگی خود را وقف تقویت قدرت اسرائیل کرد.

XS
SM
MD
LG