لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

در پی حمله به کارخانه ای در فرانسه، وزیر اسرائیلی یهودیان این کشور را به مهاجرت دعوت کرد


در پی حادثه تروریستی روز جمعه در فرانسه، اسرائیل از یهودیان ساکن این کشور خواست تا این کشور را ترک کرده و به اسرائیل مهاجرت کنند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، زئو الکین، وزیر امور مهاجرت اسرائیل، تنها ساعاتی پس از حادثه شهر لیون فرانسه، یهودیان مقیم فرانسه را به مهاجرت به اسرائیل فراخواند.

روز جمعه، پنجم تیر، در حمله یک اسلامگرای افراطی به یک کارخانه در نزدیکی شهر لیون، یک سر جدا شده نیز روی حصار دور این کارخانه قرار داده شده بود.

گروه «خلافت اسلامی» («داعش») مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

زئو الکین، وزیر امور مهاجرت اسرائیل، با اشاره به این حمله تروریستی در فرانسه گفت «سرزمین اسرائیل، وطن یهودیان است و یهودیان فرانسه باید به وطن خود بازگردند».

به گفته این دولتمرد اسرائیلی، مهاجرت یهودیان به اسرائیل «یک رسالت ملی» است و «یهودستیزی و تروریسم در فرانسه شدت گرفته است».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز پنج ماه پیش در پی حمله به دفتر نشریه «شارلی ابدو» و مرگ شماری از کاریکاتوریست‌های این نشریه، و حمله یک اسلامگرای آفریقایی‌تبار به سوپرمارکت یهودیان پاریس و کشتن شماری از گروگان های فروشگاه، یهودیان فرانسه را به مهاجرت به اسرائیل فراخوانده بود.

آقای نتانیاهو یهودیان را در «تمامی اروپا» به «تحقق رسالت ملی زندگی دائمی در سرزمین اجدادی» دعوت کرده بود.

اما چند روز بعد از این فراخوان که با مخالفت رهبران یهودیان فرانسه روبه‌رو شد، زمانی که نتانیاهو در کنار دیگر رهبران جهانی در راهپیمایی همبستگی با مردم فرانسه در پاریس شرکت کرد، فراخوان خود را پس گرفت و گفت سخنان او در مورد نبود امنیت در فرانسه مورد سوء تفاهم قرار گرفته است.

ارزیابی می شود که بیش از ششصد هزار نفر یهودی در فرانسه زندگی می کنند.

یهودیان فرانسه می گویند آزار آنان از سوی اسلامگرایان افراطی ساکن فرانسه، سال ها قبل از سربرآوردن داعش آغاز شده بود.

کنیسه‌ها و آرامگاه‌های یهودیان فرانسه بارها مورد هتک حرمت قرار گرفته و حتی روسای جمهوری و نخست وزیران فرانسه به این اماکن رفته بودند تا از یهودیان دلجویی کنند.

آژانس یهود اسرائیل در تازه ترین گزارش خود در بهار امسال تایید کرد که اکثریت یهودیانی که در سال‌های گذشته به اسرائیل مهاجرت کرده اند، یهودیان ساکن فرانسه بوده اند.

XS
SM
MD
LG