لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

ماموریت ماهواره امید ایران پایان یافت


ماهواره اميد روز چهاردهم بهمن ماه گذشته به عنوان نخستين ماهواره ساخت داخل ايران به فضا پرتاب شد
ماهواره اميد روز چهاردهم بهمن ماه گذشته به عنوان نخستين ماهواره ساخت داخل ايران به فضا پرتاب شد
هفت هفته پس از پرتاب ماهواره «اميد» به فضا، ايران مى گويد كه ماموريت اين ماهواره ساخت داخل با انجام همه وظايف پيش بينى شده آن با موفقیت پايان يافت.

ماهواره اميد روز چهاردهم بهمن ماه گذشته به عنوان نخستين ماهواره ساخت داخل ايران به فضا پرتاب شد و ماموريت آن نيز ارتباط متقابل با ايستگاه هاى زمينى، دريافت و ارسال سيگنال هاى مخابراتى و متنى اعلام شده بود.

تلويزيون دولتى ايران به نقل از اصغر ابراهيمى، كارشناس علوم و فناورى فضايى، خبر داده است كه «مأموريت ماهواره اميد به طور كامل انجام شده و در مدت مأموريت ماهواره هيچ گونه نقص و اشكال فنى مشاهده نشده است.»

با اين حال وى اظهار داشت: پيش بينى مى شود ماهواره اميد تا ۳۸ روز ديگر در مدار باشد و پس از آن از مدار خارج و در جو قرار گيرد.

بر اساس اين گزارش، ماهواره ياد شده در مدت ماموريت خود ۷۰۰ بار دور زمين چرخيده است و «برخى مراكز علمى و تحقيقاتى و پايگاه هاى اينترنتى آماتورى فضايى دنيا از جمله در كشورهاى انگلستان، آمريكا و روسيه در مدت ماموريت ماهواره اميد، موفق به دريافت اطلاعات از اين ماهواره شده اند.»

ماه گذشته، محمد سليمانى، وزير ارتباطات جمهورى اسلامى ايران اعلام كرد كه اين كشور قصد دارد هفت ماهواره ديگر را در آينده به فضا پرتاب كند.

به گفته آقاى سليمانى، از اين هفت ماهواره، چهار ماهواره براى استفاده در ارتفاع پايين و سه ماهواره براى استفاده در ارتفاع تا سى و شش هزار كيلومترى در مدار زمين طراحى خواهند شد.

برخى از مسئولان ايران نيز از هدف تهران براى اعزام انسان به فضا ظرف ده سال آينده خبر داده اند.

پرتاب ماهواره اميد با واكنش كشورهاى غربى روبرو شد و از آن به عنوان گامى از سوى ايران براى ارتقاء فناورى موشك هاى بالستيك عنوان شد كه مى تواند اهداف دور را مورد هدف قرار دهد.

اين در حالى است كه ايران هدف از پرتاب ماهواره اميد را صلح آميز عنوان كرد.

كشورهاى غربى نگران هستند كه تهران با پيشرفت در فناورى هسته اى و موشكى تهديدى براى امنيت جامعه جهانى به شمار آيد. جمهورى اسلامى ايران چنين اتهامى را رد مى كند.
XS
SM
MD
LG