لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

امیدواری ناتو به گفت‌و‌گوهای بیشتر با ایران


 نمایی از پرچم‌های اعضای ناتو
نمایی از پرچم‌های اعضای ناتو
جیمز آپاتوری، سخنگوی پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اعلام کرد که این سازمان امیدوار است که گفت‌وگوهای بیشتری با ایران درباره جنگ افغانستان داشته باشد.

سخنگوی ناتو یک روز پیش از این گفته بود که این سازمان برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو داشته است.

به گفته جیمز آپاتوری، در نهم ماه مارس سال ۲۰۰۹، (نوزدهم اسفند ماه) مارتین ادمن معاون دبیرکل ناتو در امور سیاسی، با علی اصغر خواجی سفیر ایران در اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار و گفت‌وگو کرده است که پس از انقلاب ایران سابقه نداشته است.

سخنگوی ناتو روز جمعه گفت: «ایرانی‌ها با مواد مخدر و پناهندگانی که از افغانستان می‌آیند مانند ما مشکل دارند... به طور قطع در افغانستان (برای دو طرف) منافع مشترک وجود دارد.»

سخنگوی ناتو افزود: «این گام مثبت دیگری برای مشارکت ایران در اقدامات جامعه جهانی (در افغانستان) است.... من مطمئنم که دیدارهای دیگری هم(با مقام‌های ایرانی) انجام خواهد گرفت.»

سخنگوی ناتو در حالی ابراز امیدواری می‌کند که این سازمان بتواند با ایران در افغانستان همکاری داشته باشد که یاپ دهوپ اسخفر ، دبیرکل ناتو، پیش از این تصریح کرده بود که حل مساله افغانستان بدون مشارکت بازیگران مهم منطقه و ایران امکان‌پذیر نیست.

یاپ دهوپ اسخفر ، دبیرکل ناتو در ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت اروپایی‌ها از رویکرد دولت اوباما نسبت به افغانستان در بروکسل گفته بود: «ما باید نگاه به افغانستان به مثابه یک جزیره را کنار بگذاریم... به نظر من ما باید همه بازیگران مربوط منطقه را وارد بحث کنیم: افغانستان، پاکستان، هند، چین، روسیه و بله ایران.... ایران یک مولفه در افغانستان است. می‌دانم وقتی که من پیشنهاد یک رویکرد منطقه‌ای می دهم که شامل ایران هم باشد، بعضی‌ها یکی دوبار آب دهانشان را قورت می‌دهند. اما به نظر من در مرحله‌ای ممکن است ما مجبور شویم فرمولی پیدا کنیم که ایران را هم دربربگیرد.»

ایران یکی از دعوت‌شدگان به کنفرانس افغانستان در شهر لاهه هلند است که هفته آینده برگزار می‌شود. هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده، پیش از این با استقبال از حضور ایران در کنفرانس افغانستان گفته بود که ایران « دلایل بسیاری» برای شرکت در این کنفرانس دارد.

به تازگی روزنامه نیویورک تایمز و اینترنشنال هرالد تریبون گزارشی منتشر کردند که برپایه آن وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، به بررسی‌ همه راه‌های تدارکاتی ممکن به افغانستان پرداخته است که یکی از آنها از ایران می‌گذرد.

برپایه این گزارش این مسیر تدارکاتی از بندر چابهار آغاز شده و در نهایت به جاده‌ای که از سوی هند در افغانستان ساخته شده است متصل می‌شود که برای ارسال تدارکات به نیروهای ناتو در افغانستان امن‌تر و کوتاه‌تر است.

در پیوند با بررسی مسیرهای جایگزین تدارکاتی جف مورل، معاون مطبوعاتی وزیر دفاع ایالات متحده، نیز گفته است که«در راستای برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه، برنامه‌ریزان ما تقریبا همه مسیرهای قابل تصور برای تدارک‌رسانی به نیروهایمان در افغانستان را بررسی کرده‌اند».
XS
SM
MD
LG