لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۲

در ایران هر ساعت سه نفر در تصادف می‌میرند


سوانح رانندگی مهم ترین عامل مرگ و میر ایرانی ها است.
سوانح رانندگی مهم ترین عامل مرگ و میر ایرانی ها است.
هر ساعت سه نفر در ایران در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا جعفر تشکری هاشمی معاون شهردار تهران در مراسمی که روز سه‌شنبه در محل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، اظهار داشت، به طور متوسط هر ساعت سه نفر بر اثر سوانح رانندگی در ایران کشته و حدود پنجاه نفر هم زخمی می‌شوند.

تشکری هاشمی در سخنان خود در مراسم نکوداشت استادان علوم ارتباطات و دست اندرکاران «جشنواره ترافیک و رسانه» از بی توجهی به فرهنگ صحیح رانندگی به عنوان یکی از دلایل بالا بودن میزان تلفات حوادث رانندگی در ایران نام برده و اظهار داشت:« فرهنگ ترافيک در کشور ما حتی از بسياري از کشورهای همسايه و منطقه هم پايين تر است و متاسفانه بي‌مبالاتی‌هاي بسياری را در رفتارهای ترافيکی شهروندان شاهد هستيم.»

وی از تلف شدن ميلياردها ساعت از وقت مردم، به هم ريختن اعصاب و روان شهروندان و استنشاق انبوهي از گازهاي سمي به عنوان پیامدها و آثار مخرب نابسامانی ترافیک در شهرهای ایران نام برد و خواستار تلاش جدی برای ارتقاي هم زمان استانداردهاي حمل و نقل شهری و استانداردهای رفتار شهروندان شد.

همچنین دکتر محمد رضا هدایتی مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی مشهد هم روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در این شهر اعلام کرد، حوادث رانندگی مهم‌ترین عامل مرگ و میر در میان شهروندان ایرانی به شمار می‌آید.

به گفته دکتر هدایتی بیشترین قربانیان سوانح رانندگی در ایران افراد جوان و میان‌سال هستند که اصلی‌ترین نیروی کار در جامعه به شمار می‌آیند. به اعتقاد وی علت بروز بیشتر سوانح رانندگی عدم رعایت قوانین رانندگی، نبستن کمربند ایمنی، عدم استفاده از کلاه ایمنی و نیز سرعت و سبقت غیرمجاز است.

همچنین استاندارد نبودن جاده‌ها و نیز وسایل نقلیه از دیگر علت‌های بالا بودن میزان تصادفات در ایران محسوب می‌شود.

پیشتر رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا از عوامل انسانی به عنوان مهم‌ترین دلایل بروز سوانح رانندگی نام برده و گفته بود، در هفتاد و پنج درصد موارد خطای انسانی عامل بروز تصادف است.

به گفته سرهنگ حسین علیشاهی ‌سايرعوامل مانند نوع اتومبيل‏‌، ‏‌مهندسي راه‏ و عوامل ديگر فقط در حدود بیست و پنج درصد در بروز تصادفات دخیل هستند.

همچنین چندی پیش ‌سرتیپ کمال هادیان معاون فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی، میزان حوادث جاده ای در ایران را هفت برابر کشورهای توسعه یافته اعلام کرده بود.

‌به گفته وی در حالی که در کشورهای توسعه یافته سالانه در مقابل هر هزار نفر، سه نفر در اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند، در ایران در مقابل هر هزار نفر، سی و دو نفر در سوانح رانندگی کشته می‌شوند.

بر اساس آخرین آمار موجود سال گذشته بیش از بیست و سه هزار نفر در ایران در حوادث رانندگی کشته شدند.
XS
SM
MD
LG