لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

«مبادله قرارداد صدور گاز ايران به پاکستان در ترکیه»


هزینه احداث خط لوله صلح که قرار است گاز ایران را به شبه قاره هند منتقل کند، بیش از هفت میلیارد دلار برآورد می شود.
هزینه احداث خط لوله صلح که قرار است گاز ایران را به شبه قاره هند منتقل کند، بیش از هفت میلیارد دلار برآورد می شود.
مدير عامل شرکت ملی صادرات گاز ايران از مبادله رسمی قرارداد صدور گاز به پاکستان خبر داد.

رضا کسايی‌زاده روز شنبه به خبرگزاری نیمه رسمی دانشجويان ايران، ايسنا گفت: « جمعه شب اين قرارداد در استانبول ترکيه ميان نمايندگان دو کشور مبادله شده است.»

به گفته مديرعامل شرکت ملی صادرات گاز ايران، بر اساس يکی از بندهای اين قرارداد مبادله آن بايستی در يک کشور سوم صورت می‌گرفت و ترکيه به دليل نزديکی جغرافيايی به عنوان محل مبادله رسمی اين قرارداد انتخاب شده است.

برای انتقال گاز ايران به پاکستان خط لوله‌ای با عنوان «خط لوله صلح» احداث خواهد شد. اين خط لوله ۲۷۰۰ کيلومتر طول دارد و قرار است گاز ايران را به پاکستان و از آنجا به هند منتقل کند.

همچنين قرار است ۱۱۰۰ کيلومتر از اين خط لوله در ايران، ۱۰۰۰ کيلومتر در پاکستان و در صورت توافق با هند، ۶۰۰ کيلومتر نيز در اين کشور احداث شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری نيمه رسمی فارس با تکميل اين طرح، روزانه صد و پنجاه ميليون متر‌ مکعب گاز ايران به هند و پاکستان صادر می‌شود که ۹۰ ميليون متر‌مکعب آن برای هند و ۶۰ ميليون مترمکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است.

مديرعامل شرکت ملی صادرات گاز ايران همچنين از يکسان بودن قيمت پايه گاز صادراتی ايران برای همه خريداران تاکيد کرده و به ايسنا گفته است: «قيمت پايه گاز صادراتی به پاکستان، معادل قيمت گاز صادراتی به ترکيه است و تفاوت قيمت‌ها در بعد مسافت و هزينه‌های آن خواهد بود.»

مذاکرات درباره احداث يک خط لوله به منظور انتقال گاز ايران به شبه قاره هند از حدود يک دهه پيش ميان کشورهای ايران، هند و پاکستان آغاز شده بود.

در چند سال گذشته سه کشور نشست‌هايی هم در اين زمينه برگزار کرده و به توافق‌هايی هم دست يافتند. اما سرانجام با فشارهای ايالات متحده به هند سرانجام اين کشور از اين مذاکرات کنار کشيد در نهايت قرارداد ميان دو کشور ايران و پاکستان امضا شد.

بر اساس گزارش ايسنا، هزينه اجرای اين پروژه در برآوردهای اوليه چهار و نيم ميليارد دلار اعلام شده بود، اما اکنون کارشناسان هزينه اين طرح را حدود هفت ميليارد دلار برآورد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG