لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۰

واکنش تند کره شمالی نسبت به قطعنامه شورای امنيت


قطعنامه جدید شورای امنیت انزوای بیشتر رژیم کمونیستی کره شمالی را به دنبال دارد.
قطعنامه جدید شورای امنیت انزوای بیشتر رژیم کمونیستی کره شمالی را به دنبال دارد.
کره شمالی در واکنش به تصويب قطعنامه جديد شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه اين کشور اعلام کرد، برنامه هسته‌ای نظامی خود را گسترش داده و با تلاش‌ها به منظور منزوی کردن هر چه بيشتر اين کشور مقابله نظامی خواهد کرد.

به گزارش رويترز روز شنبه خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه اين کشور اعلام کرد، پيونگ يانگ در نظر دارد برنامه‌ای را برای غنی سازی اورانيوم آغاز کند و پلوتونيوم موجود در تاسيسات هسته‌ای اين کشور را برای استفاده در تسليحات هسته‌ای آماده سازد.

روز جمعه شورای امنيت سازمان ملل متحد در واکنش به آزمايش اتمی کره شمالی در بيست و پنجم ماه مه با تصويب قطعنامه‌ای از اين کشور خواست برنامه اتمی خود را فوراً متوقف سازد.

بر اساس قطعنامه شماره ۱۸۷۴ شورای امنيت همچنين صادرات اسلحه از کره شمالی به کشورهای ديگر ممنوع شده و کشورهای عضو سازمان ملل اجازه می‌يابند، کليه محموله‌های متعلق به کره شمالی را بازرسی کنند. شورای امنيت سازمان ملل متحد تحريم‌های مالی کره شمالی را نيز تشديد کرده است.

در اين ميان رسانه‌های خبری کره جنوبی روز شنبه گزارش دادند، پيونگ يانگ اعلام کرده است، محاصره اين کشور را به منزله «عمليات جنگی» تلقی کرده و به تلاش آمريکا و کشورهای ديگر برای منزوی کردن هر چه بيشتر کره شمالی «پاسخ نظامی» خواهد داد.

همچنين يک مقام عالی رتبه کره جنوبی اظهار داشت، اين امکان وجود دارد که کره شمالی در پاسخ به مجازات‌ تازه شورای امنيت سازمان ملل، به آزمايش‌های اتمی و موشکی بيشتری متوسل شود.

اين مقام عالی رتبه کره جنوبی که نمی‌خواست نامش فاش شود، اضاف کرد: «آنها هرگز از تسليحات اتمی خود چشم‌پوشی نخواهند کرد.»

از سوی ديگر «بان گی‌مون» دبير کل سازمان ملل متحد با استقبال از قطعنامه جديد شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه کره شمالی تصويب اين قطعنامه را به منزله ارسال «پيامی شفاف و تند» خطاب به کره شمالی دانسته است.

دبير کل سازمان ملل با انتشار بيانيه‌ای از همه طرف‌های درگير خواسته است، از دامن زدن به تنش‌ها خودداری کرده و برای ادامه گفت و گوهای مسالمت‌آميز تلاش کنند.

همچنين خانم «سوزان رايس» نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد،ايالات متحده از تصويب قطعنامه شورای امنيت «بسيار راضی» است. وی در عين حال از حمايت آشکار چين و روسيه از اين قطعنامه نيز تمجيد کرد و نسبت به «واکنش غيرمسئولانه رژيم کمونيستی» کره شمالی نسبت به اين قطعنامه هشدار داد.

نماينده چين در سازمان ملل متحد نيز تصويب قطعنامه شورای امنيت را نشان دهنده «مخالفت قاطع» جامعه جهانی با جاه‌طلبی‌های اتمی کره شمالی دانست و در عين حال از کشورهای جهان خواست در بازرسی محموله‌های کره شمالی جانب احتياط را رعايت کنند.

در اين ميان رويترز به نقل از دو ديپلمات عالی‌رتبه که در مذاکرات مربوط به تصويب قطعنامه شورای امنيت مشارکت داشته‌اند، نوشته است، چينی‌ها تاکنون اعلام نکرده‌اند که آيا قصد دارند به مفاد قطعنامه جديد عمل کنند يا خير.

چين مهم‌ترين شريک تجاری کره شمالی به شمار می‌آيد و حجم مبادلات تجاری ميان دو کشور به دو ميليارد دلار می‌رسد.
XS
SM
MD
LG