لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

«ايران بزرگترين زندان روزنامه نگاران در جهان»


لوگوی گزارشگران بدون مرز
لوگوی گزارشگران بدون مرز
گزارشگران بدون مرز اعلام کرد، ايران در کنار چين بزرگترين زندان برای روزنامه‌نگاران در جهان به شمار می‌آيد.

گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاريس است روز شنبه با انتشار بيانيه‌ای در سايت اينترنتی خود با اعلام اين مطلب افزوده است، در پی تاييد دوباره نتايج ااعلام شده انتخابات رياست جمهوری از سوی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و به دنبال آن تظاهرات روز شنبه مخالفان روند «سرکوبی آزادی بيان و روزنامه‌نگاران در ايران تشديد شده است.»

گزارشگران بدون مرز که برای دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران در سراسر جهان فعاليت می‌کند، از بازداشت شمار ديگری از روزنامه‌نگاران ايرانی در روز شنبه سی‌ام خرداد ماه خبر داده است.

در بيانيه گزارشگران بدون مرز همچنين با اشاره به سرکوب خشونت آميز تظاهرات روز شنبه پيش بينی شده است، شمار ديگری از خبرنگاران ايرانی بازداشت شده و تعداد ديگری از خبرنگاران خارجی نيز از ايران اخراج شوند.

در اين بيانيه علت هدف قرار گرفتن خبرنگاران در ايران «هراس رژيم جمهوری اسلامی از انعکاس اخبار به لرزه درآمدن پايه‌هايش» عنوان شده است. گزارشگران بدون مرز از کشورهای ديگر جهان می‌خواهد، در قبال «شرايط وخيم کنونی در ايران واکنشی درخور، جدی و جمعی» نشان دهند.

گزارشگران بدون مرز همچنين در بيانيه خود يک بار ديگر از کشورهای عضو اتحاديه اروپا خواسته است، از به رسميت شناختن نتايج انتخابات ۲۲ خرداد خودداری کنند.

تا پيش از برگزاری انتخابات رياست جمهوری و ناآرامی‌های بعد از آن جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترين زندان روزنامه‌نگاران در خاورميانه لقب گرفته بود، در حالی که هم‌اکنون با داشتن سی روزنامه‌نگار زندانی در کنار چين به بزرگترين زندان روزنامه‌نگاران در جهان تبديل شده است.

گزارشگران بدون مرز همچنين می‌گويد، اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد، روزنامه‌نگاران بازداشت شده به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل می‌شوند و برای «اعتراف کردن به سازماندهی انقلاب مخملی» به شدت شکنجه می‌شوند.

در بيانيه گزارشگران بدون مرز با اشاره با بازداشت محمد قوچانی و شيوا نظرآهاری، می نویسد که از سرنوشت ده‌ها روزنامه نگار ديگری ايرانی اطلاعی در دست نيست.

پيشتر، گزارشگران بدون مرز با ارسال نامه به روسای جمهور و نخست‌وزيران ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا خواستار خودداری از به رسميت شناختن پيروزی محمود احمدی‌نژاد شده بود.

در بخشی از اين نامه آمده است:« اگر احمدی‌نژاد موافق آزادی بيان نيست بايد او را وادار به پذيرش آن کرد. در اين ميان اعتراض روشن کشورهای اروپايی به نتايج انتخابات می‌تواند او را وادار به تامل در اين باره کند.»

گزارشگران بدون مرز همچنين از کشورهای جهان خواسته است به خاطر مساله استراتژيک هسته‌ای در قبال تحولات ايران سکوت نکنند.
XS
SM
MD
LG