لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

کشورهای عضو اتحاديه اروپا سفیران ایران را احضار کردند


کشورها عضو اتحاديه اروپا در اعتراض به تداوم بازداشت کارمندان محلی سفارت بريتانيا در تهران، روز جمعه سفيران ايران را در اين کشورها احضار کردند.

يک مقام نزديک به رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا، به خبرگزاری فرانسه گفته است: ما سفيران ايران را در سراسر کشورهای عضو اتحاديه اروپا احضار می‌کنيم و وضعیت کارمندان محلی سفارت بريتانيا در تهران در هفته آينده زير نظر خواهيم داشت.

رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا از روز چهارشنبه اول ژوئيه برعهده سوئد است.

اين مقام نزديک به رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا همچنین گفته است: «همه گزينه‌ها دراين زمينه مد نظر هستند».

يک ديپلمات اروپايی ديگر نيز گفته است: احضار سفيران و کارداران ايران در کشورهای عضو اتحاديه اروپا در طول روز جمعه انجام خواهد شد و تاکنون تعدادی از آنها فراخوانده شده‌اند.

پيشنهاد احضار سفيران ايران در کشورهای عضو اتحاديه اروپا در نشست روز گذشته مديران سياسی وزارتخانه‌های امور خارجه اتحاديه اروپا در استکهلم، مطرح شده بود که در نشست کميته سياسی و امنيتی اتحاديه اروپا در روز جمعه در بروکسل تأييد شد.

۹ کارمند ايرانی سفارت بريتانيا هفته گذشته در تهران بازداشت شدند. در حالی که بريتانيا می‌گويد: تنها هفت تن از اين کارمندان آزاد شده‌اند، رسانه‌های دولتی ايران می‌گويند فقط يکی از کارمندان همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

اين افراد از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و به اتهام آنچه دخالت در آشوب های داخلی اين کشور خوانده شده است، بازداشت شدند.

در همين زمينه، آيت‌الله احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، در نماز جمعه اين هفته گفت: «کارمندان سفارت بريتانيا در تهران قطعاً محاکمه خواهند شد».

اظهارات تازه احمد جنتی درباره محاکمه کارمندان محلی سفارت بريتانيا بر دامنه تنش بين ايران و اتحاديه اروپا افزوده است.

کشورهای عضو اتحاديه اروپا پيشتر گفته بودند اين اتحاديه اقداماتی جهت محدويت صدور ويزا برای مقام‌های ايرانی و همچنين فراخواندن سفيران خود، در اعتراض به بازداشت اين افراد، را مورد بررسی قرار خواهند داد. اما اظهارات دبير شورای نگهبان رويارويی بين ايران و اتحاديه اروپا را وارد مرحله تازه‌ای کرده است.

مقام‌های ايرانی بريتانيا را متهم کرده‌اند که کارمندان خود را به تظاهرات مخالفان نتايج انتخابات رياست جمهوری فرستاده و به نا آرامی‌های دو هفته پس از انتخابات دامن زده است. اتهامی که از سوی لندن به شدت رد شده است.

پس از آنکه وزرات کشور ایران در روز شنبه ۲۳ خردادماه اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسیده، در واکنش به نتیجه انتخابات راهپیمایی‌هایی در تهران و برخی شهر های ایران برگزار شد.

این راهپیمایی‌های اعتراضی در برخی از نقاط با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها به خشونت کشده شد که به گفته مقام دولتی در این تظاهرات دست کم ۲۰ نفر کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG