لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

موسوی و کروبی برای مراسم چهلم جان‌باختگان مجوز خواستند


ندا آقاسلطان، معروف‌ترین قربانی ناآرامی‌های اخیر، در اثر اصابت گلوله‌ای به سینه‌اش در تهران به قتل رسید.
ندا آقاسلطان، معروف‌ترین قربانی ناآرامی‌های اخیر، در اثر اصابت گلوله‌ای به سینه‌اش در تهران به قتل رسید.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نامه‌ای به وزیر کشور دولت نهم برای برگزاری مراسم چهلم درگذشتگان ناآرامی‌های اخیر ایران درخواست مجوز کردند.

بنا بر آمار منابع رسمی، از زمان آغاز اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران از روز ۲۳ خردادماه دست‌کم ۲۰ نفر کشته و صدها تن زخمی و مجروح شده‌اند.

این درحالی است که برپایه گزارش‌های منتشر شده، هنوز بسیاری از خانواده‌ها اطلاعی از بستگان بازداشتی یا مفقودشده خود ندارند و ارزیابی‌های غیررسمی نشان می‌دهد که جان‌باختگان رویدادهای پس از انتخابات بیش از آمار دولتی است.

به گزارش ایسنا، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، ‌رقبای اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات، که بارها اعلام کرده‌اند نتیجه انتخابات و پیروزی آقای احمدی‌نژاد در آن را به رسمیت نمی‌شناسند درخواست مجوز برای این مراسم یادبود را برای برگزاری «در محل مصلای بزرگ تهران» ارائه کرده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران به تاریخ و زمان برگزاری این مراسم اشاره‌ای نکرده است، اما سحام‌نیوز، پایگاه اطلاع‌رسانی حزب اعتماد ملی، می‌گوید مجوز برای روز پنج‌شنبه هفته جاری، هشتم مردادماه، ‌از ساعت شش تا هفت و نیم بعدازظهر درخواست شده است.

میرحسین موسوی که رهبر جنبش سبز ایران نام گرفته است و مهدی کروبی،‌ رهبر حزب اعتماد ملی، در نامه خود به وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد شرط کرده‌اند که مراسم چهلم کشته‌شدگان اعتراضات اخیر «بدون ایراد سخنرانی» برگزار خواهد شد.

آقایان موسوی و کروبی در این نامه می‌گویند: «مراسم مذکور بدون ایراد سخنرانی و با... تلاوت آیات کلام‌الله مجید انجام خواهد شد و از شرکت‌کنندگان نیز درخواست خواهد شد در سراسر مراسم با سکوت خود ادای احترام کنند.»

برگزاری مراسم و راه‌پیمایی در سکوت اولین بار در هفته نخست اعتراضات به نتیجه انتخابات با هدف جلوگیری از تحریک نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی و نیروهای لباس شخصی آغاز شد.

آقایان موسوی و کروبی که از سوی رسانه‌های حامی دولت نهم «سران اغتشاش‌گران» نام گرفته‌اند در حالی برای برگزاری این مراسم درخواست مجوز کرده‌اند که طبق اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی برگزاری هر گونه تجمعات در کشور آزاد است و نیاز به مجوز ندارد.
XS
SM
MD
LG