لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

مخالفت آمریکا با خروج زودرس نیروهایش از عراق


یک سرباز آمریکایی در بغداد
یک سرباز آمریکایی در بغداد
ژنرال اوديرنو، فرمانده ارشد آمريکا در عراق، روز سه شنبه گفت که با نظر یکی از مشاوران آمریکایی ارتش عراق برای خروج زودرس نیروهای این کشور از عراق مخالف است.

وی افزود از يک ماه پيش که کنترل مراکز شهری به نيروهای عراقی سپرده شده، شرايط امنيتی بهتر ازآن است که انتظار می رفت ولی با اين وجود ارتش آمريکا بايد تا پايان دوره ماموريت خود در عراق بماند.

خبرگزاری رويترز گزارش می دهد که اخيرا توصيه ای از سوی يکی از مشاوران آمريکايی ارتش عراق منتشر شده که در آن وی ضمن اشاره به دستاوردهای خوب دوره آموزش يک ساله ارتش عراق پيشنهاد کرده است که نيروهای آمريکايی سال آينده يعنی ۱۶ ماه زودتر از موعد مقرر به طور کامل خاک عراق را ترک کنند.

ژنرال اوديرنو سرفرمانده نظاميان آمريکايی در عراق اولين مقام ارشدی است که در مورد اين توصيه اظهار نظر کرده است.

وی به خبرگزاری رويترز گفت: « ارتش آمريکا بايد تا پايان دوران ماموريت در عراق بماند.» به گفته وی «روند آماده سازی ارتش عراق با وجود فساد و ساير مشکلات تاکنون به خوبی پيش رفته است. اما برای پاسداری از پيشرفت های امنيتی يک سال اخير ادامه حضور نظاميان آمريکايی ضروری است.»

ژنرال اوديرنو پس از ملاقات با مقامات عراقی در شهر رمادی مرکز استان انبار به خبرنگاران گفت :«همانطور که رئيس جمهور آمريکا تعيين کرده است هدف ما بنای يک عراق مستقل، امن و خودکفا است ولی ما هنوز به آن مرحله نرسيده ايم.»

به گزارش خبرگزاری رويترز سرهنگ تيموتی ريس از مشاوران آمريکايی ارتش عراق در توصيه خود گفته بود که نيروهای عراقی اکنون برای مقابله با خطرات تروريستی و شورشيانی که به شدت تضعيف شده اند توان و آمادگی رزمی لازم را دارد.

اما سرفرمانده ارتش آمريکا در عراق در مصاحبه روز سه شنبه خود هشدار داد که دستاورد و پيشرفت های امنيتی در عراق هنوز شکننده اند و افزود اکنون خطر امنيتی درجه اول اختلاف بين اعراب و کردها است که می تواند شمال عراق را به خشونت بکشد.

آمريکا اميدوار است انتخابات پارلمانی عراق که قرار است در ماه ژانويه برگزار شود روند آشتی ملی را شتاب بخشيده و به مشارکت جناحهای ناراضی و مخالف در اين روند سياسی منجر شود.

ژنرال اوديرنو در اين مورد گفت :« آنچه که ما بايد به آن تحقق ببخشيم کاهش تنش در کشور و در بين جناحهای رقيب است به طوری که بتوانند اختلافات خود را از طريق سياسی حل کنند. اين مهم است که آمريکا با ادامه حضور فعال خود بتواند برگزاری يک انتخابات سالم و مشروع را تضمين کند.»

خبرگزاری رويترز اشاره می کند که سرهنگ ريس مشاور آمريکايی ارتش عراق پيشنهاد کرده بود که ماموريت نظاميان آمريکايی در ماه اوت سال ۲۰۱۰ به پايان برسد. اين تاريخی است که پرزيدنت اوباما برای خروج واحدهای رزمی ارتش آمريکا تعيين کرده است. اما طبق اين طرح از آن زمان تا پايان دوره اسقرار آمريکا درعراق که پايان سال ۲۰۱۱ است بين ۳۵ تا ۵۰ هزار نفر نيروی پشتيبانی برای ادامه آموزش و مشاوره در عراق باقی خواهند ماند.

در حال حاضر شمار نفرات ارتش آمريکا در عراق حدود ۱۳۰ هزار نفر است.
XS
SM
MD
LG