لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

هشدار آمریکا و ژاپن در مورد فعالیت‌های اتمی ایران و کره ‌شمالی


باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و یوکیو هاتویاما نخست وزیر ژاپن
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و یوکیو هاتویاما نخست وزیر ژاپن
ایالات متحده و ژاپن، پس از دیدار باراک اوباما با یوکیو هاتویاما نخست‌وزیر ژاپن، در بیانیه‌ای مشترک نسبت ادامه فعالیت‌های اتمی ایران و کره شمالی ابراز نگرانی کرده‌ و هشدار دادند که اجازه نخواهند داد نظام منع گسترش سلا‌ح‌های اتمی به خطر بیفتد.

در بیانیه مشترک ایالات متحده و ژاپن که روز جمعه و پس از دیدار رهبران دو کشور منتشر شد، از برنامه اتمی کره شمالی به عنوان تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی یاد شده و نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی شده است.

واشینگتن و توکیو همچنین به طور مشترک از ایران و کره شمالی خواسته‌اند که به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه فعالیت‌های اتمی‌شان پایبند باشند.

در بیانیه مشترک ایالات متحده و ژاپن تأکید شده است که آزمایش‌های موشکی و اتمی اخیر کره نشانگر آن است که برنامه اتمی پیونگ یانگ همچنان تهدید عمده‌ای برای صلح و ثبات در شمال شرق آسیا و جامعه جهانی است.

ژاپن و آمریکا بار دیگر در بیانیه مشترک خود بر «تعهد» خود جهت پاک کردن شبه جزیره کره از جنگ‌افزارهای هسته‌ای تأکید کرده‌اند.

توکیو و واشینگتن گفت‌و‌گوهای شش جانبه را همچنان «مؤثرترین چارچوب» برای نیل به غیر هسته‌ای شدن شبه جزیره کره دانسته و از کره شمالی خواسته‌اند که بدون قید و شرط به میز مذاکره برگردد.

در این بیانیه آمده است که واشینگتن و توکیو بر اجرای کامل قطعنامه‌های ۱۷۱۸ و ۱۸۷۴ شورای امنیت سازمان ملل درباره کره شمالی تأکید دارند و از همه اعضای سازمان ملل نیز خواسته شده است که این قطعنامه‌ها را به اجرا دربیاورند.

این بیانیه می‌افزاید که افشا شدن تأسیسات غنی‌سازی ایران در نزدیکی شهر قم بر نگرانی‌های جامعه جهانی درباره ماهیت این برنامه هسته‌ای افزوده است و از تهران خواسته‌ شده است که در این مورد اعتمادسازی کند.

ایالات متحده و ژاپن تأکید کرده‌اند با گفت‌وگو و مذاکره با پیونگ یانک و تهران، تلاش خواهند کرد در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت درباره برنامه اتمی این دو کشور راه حلی بیابند.

باراک اوباما پس از گفت‌وگو با یوکیو هاتویاما اظهار داشت که برای بهبود مناسبات سیاسی و اقتصادی آمریکا و کشورهای جنوب شرق آسیا، هم‌پیمانی واشینگتن و توکیو نقش تعیین کننده‌ای برای رسیدن به این هدف دارد.

به گفته باراک اوباما، آمریکا و ژاپن شرکایی هم‌تراز هستند که از منافع و ارزش‌های مشترک برخوردارند.
XS
SM
MD
LG