لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

«هشدار آمریکا به چین درباره حمله اسرائیل به ایران»


هو جین تائو، رئیس‌ جمهوری چین و باراک اوباما همتای آمریکایی وی در دیدار از چین.
هو جین تائو، رئیس‌ جمهوری چین و باراک اوباما همتای آمریکایی وی در دیدار از چین.
روزنامه آمریکایی واشینگتن پست روز پنجشنبه در گزارشی نوشت که دو هفته پیش از سفر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به چین، دو مقام عالی رتبه آمریکایی به این کشور رفته و به مقام‌های چینی گفته‌اند اگر پکن در حل مناقشه هسته‌ای ایران کمک نکند، شرایط ممکن است وخیم شده و اسرائیل به ایران حمله کند.

واشینگتن پست به نقل از یک مقام بلندپایه دولت باراک اوباما که از وی نامی نبرده، گزارش می‌دهد دنیس راس و جفری بیدر، دو مقام ارشد شورای امنیت ملی آمریکا، طی یک «ماموریت ویژه» به چین رفته و مقام‌های چینی را نسبت به عواقب نگران‌کننده بحران هسته‌ای ایران مطلع ساخته‌اند.

این گزارش می‌افزاید دنیس راس و جفری بیدر به چینی‌ها گفته‌اند که اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان «دغدغه مربوط به بقای خود می‌نگرد و کشورهایی که دغدغه بقا دارند، به دیگر کشورها گوش فرا نمی‌دهند.»

واشینگتن پست به نقل از منبع خبری خود نوشته است برای چین توضیح داده شد که معنای این دغدغه مشخص است؛ ممکن است اسرائیل ایران را بمباران کند که به بحران در حوزه خلیج فارس منتهی می‌شود؛ این بحران نیز به نوبه خود برای چین، که اقتصادش خود تشنه نفت است، بحران‌آفرین خواهد شد.

واشینگتن پست می‌نویسد این هفته کاخ سفید پاسخ خود را دریافت کرد؛ چین به ایالات متحده اطلاع داد که پکن از یک بیانیه شدیداللحن علیه ایران، به خاطر ساخت مخفیانه تاسیسات غنی‌سازی قم پشتیبانی می‌کند.

واشینگتن پست می‌نویسد نسخه‌ای از این بیانیه را به دست آورده است؛ بیانیه‌ای که به نوشته این روزنامه بخشی از پیش‌نویس قطعنامه‌ای است که به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل می‌شود تا به رای گذاشته شود.

به نوشته واشینگتن پست، این برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ است که هم چین و هم روسیه از چنین بیانیه‌ای علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پشیبانی کرده‌اند.

این روزنامه می‌افزاید دیپلمات‌های اروپایی روز چهارشنبه ابراز امیدواری کردند که این قطعنامه به آسانی در شورای حکام آژانس به تصویب برسد؛ قطعنامه‌ای که ساخت مخفیانه تاسیسات غنی‌سازی قم را «ناقض» تعهدات بین‌المللی ایران خوانده است.

برپایه این گزارش مقام‌های آمریکایی همچنین به چین هشدار داده‌اند که برنامه اتمی ایران می‌تواند نظام منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای را به چالش بکشد؛ آمریکایی‌ها به مقام‌های چینی گفته‌اند که ممکن است عربستان، ترکیه و مصر نیز برنامه هسته‌ای خود را آغاز کنند.

واشینگتن پست نوشته است آمریکایی‌ها به مقام‌های چینی همچنین یادآور شده‌اند که ممکن است ژاپن نیز به عرصه رقابت هسته‌ای وارد شود که در این صورت نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با بحران عمیق‌تری مواجه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG