لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

فقیهی که جور دیگر می‌دید؛ آیت الله منتظری به روایت تصویر


اندکی پس از درگذشت- نجف آباد


... و در قم


در زندان رژیم پیشین ایران



اتفاقی که هر گز نیافتاد. آذر ماه ۱۳۶۴


با میرحسین موسوی در قم

آیت الله منتظری یکی از مهم ترین روحانیونی بود که معترضان و مخالفان، نام او را با درود و سلام، بارها در شعارهای خود تکرار کردند.

سخنرانی تند و منتقدانه سال هفتاد و شش ...و اندکی بعد حصر خانگی.


سخنرانی انتقادی آیت‌الله منتظری در سال ۷۶ که در آن با اعلام مرجعیت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر کنونی ایران مخالفت کرده بود، به حمله نیروهای لباس شخصی‌ها به بیت او انجامید. پس از آن آقای منتظری نزدیک به ۵ سال را در حصر خانگی به سر برد اما با این همه آیت الله منتظری به روش منتقدانه و معترضانه سیاسی خود ادامه داد.

در خانه خود در قم. روزهای پیش از انتخاباتی که محمود احمدی‌نژاد در آن برای بار اول پیروز انتخابات معرفی شد.


آیت‌الله منتظری پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نهم، از نحوه برگزاری این انتخابات به شدت انتفاد کرد. وی با وجود کنار گذاشته شدن از دستگاه سیاسی حاکم بر ایران هیچگاه در قبال شرایط کشور سکوت نکرد و در یکی از مصاحبه‌های خود تصریح کرد که «سكوت تأييد آميز در برابر مظالم، حرام است.»

آذرماه ۸۸ با گروهی از نمایندگان «مدافع حقوق بشر» در ایران


در آذرماه امسال کانون مدافعان حقوق بشر، جایزه سالانه خود در زمینه دفاع از حقوق بشر را به آیت‌الله منتظری اهدا کرد. در بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر آمده بود که «ايشان در زمينه‌های نظری و عملی و با ناديده‏ ‏انگاشتن مقام و قدرت دنيوی و برخورداری‌های ناشی از آن، از‏ ‏حق و كرامت واقعی انسان دفاع كرده است». «مخالفت با اعدام‌های بی‌رويه در سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۷»،‏ ‏«مخالفت با سخت‌گيری حکومت عليه شهروندان و دفاع همه‏ ‏جانبه»، «شجاعانه و مقتدرانه ايشان از جنبش سبز مردم ايران»، از جمله دلایل اهدای این جایزه حقوق بشری به آیت‌الله منتظری بود.

سخنرانی روز عید قربان


آیت‌الله منتظری در این سخنرانی با اشاره به برخوردهای صورت گرفته توسط نیروهای بسیج با معترضان مردمی، تأکید کرده بود که «فلسفه تشکیل بسیج ، ‏بسیج در راه خدا است نه بسیج در راه شیطان.»

محسن مخملباف جایزه «آزادی در خلق هنری» را به آیت‌الله منتظری تقدیم می‌کند.

محسن مخملباف در زمان دریافت جایزه گفت: «در جهانی که هنوز اکثر هنرمندان با نوعی سانسور مواجه‌اند. در جهانی که از هر ۱۰۰ نفر هنوز ۱۵ نفر شب‌ها گرسنه می‌خوابند. در جهانی که مردم ایران به خاطر رای دادن کشته می‌شوند و مورد شکنجه وتجاوز جنسی واقع می‌شوند. هر جایزه‌ای فرصتی است برای گفتگو درباره دردهای بشری، بدان امید که از آن‌ها کاسته شود... این جایزه را تقدیم می کنم به پدر معنوی جنبش سبز ایران، آیت‌الله منتظری که می توانست جانشین خمینی باشد اما چون حاضر نشد در مقابل کشتار در زندان‌ها سکوت کند، به سال‌ها زندان در خانه خود محکوم شد...»


همراه آیت الله صانعی از دیگر روحانیون منتقد ایرانی.


همراه فرزندش احمد منتظری
XS
SM
MD
LG