لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

ابراز نگرانی کمپین حقوق بشر از «احتمال اعدام بهاییان»


هفت نفر از رهبران جامعه بهایی که بهار سال ۸۷ دستگیر شدند
هفت نفر از رهبران جامعه بهایی که بهار سال ۸۷ دستگیر شدند
«کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد افزایش اتهامات هفت رهبر جامعه بهاییان ایران که در ایران زندانی هستند ممکن است به صدور حکم اعدام برای آنها منجر شود.

این گروه مدافع حقوق بشر دولت جمهوری اسلامی را متهم می‌کند که از ناآرامی‌های سیاسی اخیر سوءاستفاده کرده و در نتیجه جامعه بهاییان در ایران در معرض خطر جدی قرار دارند.

هفت تن از رهبران جامعه بهاییان در ایران که بهار سال ۱۳۸۷ دستگیر شدند، قرار است حدود ۱۰ روز دیگر محاکمه شوند و در روزهای اخیر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اتهامات تازه‌ای برای این افراد در نظر گرفته است.

محاکمه این افراد تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است. پیشتر مقامات قضایی جمهوری اسلامی اتهامات این هفت نفر را «جاسوسی برای اسرائیل» و «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» اعلام کرده بودند.

در گزارش‌های خبری که از تلويزيون دولتی ايران نيز به صورت سراسری پخش شده، ادعا شده است که تجمعات اخير در روز عاشورا توسط بهاييان هدايت و رهبری شده است، اگرچه برای پشتيبانی از اين اتهامات هيچ شاهدی ارائه نشده است.

از سوی دیگر مأموران امنیتی جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه سیزدهم دی‌ماه، ۹ شهروند بهایی را در تهران بازداشت کرده‌اند. برخی از منابع خبری علت بازداشت این افراد را شرکت در تظاهرات خیابانی ذکر کرده‌اند.

دیان علایی، نماینده جامعه بهاییان در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، در گفت‌وگو با رادیوفردا ضمن تأیید بازداشت این افراد گفت که بنا بر اطلاعات وی بازداشت این ۹ نفر بدون ارائه حکم قانونی صورت گرفته است.



«کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» می‌گوید تعداد بهاییان بازداشتی پس از روز عاشورا به ۱۲ نفر رسیده و این افراد از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به سازمان‌دهی اعتراض‌های خیابانی متهم شده‌اند.

بعد از روز عاشورا (۲۷ دسامبر) ژينوس سبحانی، لوا خانجانی، بابک مبشر، پيام فناييان، نيکا هويدايی، مونا هويدايی، آرتين غضنفری، فريد روحانی، احمد روحانی، نگار ثابت، ابراهيم شادمهر و زاوش شادمهر از اعضای اقليت مذهبی بهايی دستگير شده‌اند.

هفت رهبر بهايی که در ماه ژوئن سال ۲۰۰۸ دستگير شدند نيز عبارتند از فريبا کمال‌آبادی، جمال‌الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، مهوش ثابت، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم. قرار است که دادگاه اين افراد روز ۱۹ ژانويه برگزار شود.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران می‌افزاید: «با توجه به اعدام‌های کاملاً غيرقابل توجيه دو گروه از رهبران بهايی که در اوایل دهه هشتاد رخ داد و با در نظر گرفتن لحن و رفتار دولت ايران عليه بهاييان به‌خصوص بعد از عاشورا، نگرانی جدی برای جان رهبران بهايی که قرار است به‌زودی دادگاهی شوند وجود دارد.»

پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، بيش از ۲۰۰ بهايی توسط حکومت ايران کشته شده‌اند. هزاران نفر از بهاييان دستگيرشده، مورد آزار و اذيت قرار گرفته، کار خود را از دست داده، مورد نظارت دائمی بوده و در نهايت اموال و دارايی‌هاي‌شان توسط دولت جمهوری اسلامی توقيف شده است. بهاييان از اين که بتوانند مشاغل دولتی داشته باشند ممنوع شده‌اند و فرزندان‌شان نيز اجازه ندارند که در دانشگاه‌های ایران ثبت نام کنند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران از جامعه بين‌الملل و سازمان‌های بين‌المللی می‌خواهد که اعمال دولت جمهوری اسلامی را محکوم و آزادی کليه بهاييان را که تنها به خاطر عقايد و باورهاي‌شان دستگير شده‌اند خواستار شده و از دولت ايران بخواهند که به هدف قرار دادن بهاييان در سراسر ايران پايان دهد.
XS
SM
MD
LG