لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

صالحی: ۲۰ مکان بالقوه برای احداث سایت‌های غنی‌سازی جدید در نظر داریم


علی اکبر صالحی؛ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی؛ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
سه ماه پس از تصمیم دولت ایران برای مکان‌یابی ۱۰ سایت غنی‌سازی جدید، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید که ۲۰ مکان برای احداث سایت‌های غنی‌سازی جدید مکان‌یابی شده و احتمالاً در سال ۸۹ کار ساخت دو سایت غنی‌سازی جدید آغاز خواهد شد.

دولت جمهورى اسلامى ايران، در اوائل آذرماه ۸۸، در مصوبه‌اى سازمان انرژى اتمى را «مكلف» كرد که تا دو ماه آينده نسبت به آغاز احداث پنج سايت جديد غنى‌سازى اورانيوم و همچنين طراحى پنج سايت ديگر در مقياس تأسيسات هسته‌اى نطنز اقدام كند.

این تصمیم پس از آن اعلام شد که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل در نشست ماه دسامبر خود، به دلیل پنهان‌کاری جمهوری اسلامی ایران در فعالیت‌های هسته‌ای، قطعنامه‌ای را با اکثریت آرا در محکومیت ایران صادر کرد.

با این حال پس از چند روز، محمود احمدی‌نژاد با اعلام نهایی شدن مکان‌یابی پنج سایت هسته‌ای، گفت که تصمیم ایران برای احداث سایت‌های جدید هسته‌ای در تقابل با اقدام شورای حکام نبوده است.

اکنون علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید که ۲۰ مکانی که برای احداث سایت‌های غنی‌سازی جدید مکان‌یابی شده‌اند، «مکان‌هایی بالقوه هستند» که بر اساس شاخص‌های تعیین شده ارزیابی می‌شوند تا نهایتاً ۱۰ مکان مشخص شوند.

آقای صالحی خود پیشتر درباره ویژگی سایت‌های جدید غنی‌سازی گفته بود که این سایت‌ها، سایت‌های «باز» نخواهند بود، بلکه در دل کوه ساخته می‌شوند و به گونه‌ای ساخته می‌شوند که از هر نوع حمله‌ای ایمن باشند و تأکید کرده بود که «پدافند غیرعامل به عنوان عامل اصلی در تأسیس این سایت‌ها در نظر گرفته خواهد شد».

آقای صالحی همچنین افزوده بود که سایت‌های جدید در «اطراف و اکناف ایران» منتشر خواهد بود و در یک جا جمع نمی‌شوند.

احداث دو سایت غنی‌سازی جدید؛ «احتمالاً در سال آینده»

مسئول ارشد اتمی ایران همچنین گفته است که «بنا به دستور رئیس جمهور» ممکن است سال آینده کار ساخت دو سایت غنی‌سازی جدید را آغاز کنیم.

وی افزوده است که هر کدام از این سایت‌ها «به لحاظ قدرت تولید و نه وسعت مکان» در حد و اندازه سایت غنی‌سازی نطنز هستند و «در این دو سایت جدید بنا داریم از سانتریفیوژهای جدید استفاده کنیم».

وی توضیحات بیشتری در مورد این سانتریفیوژهای جدید نداد اما وعده داد که رئیس جمهور ایران در ۲۰ فروردین سال آینده (روز ملی فناوری هسته‌ای) اخبار خوشی در مورد این سانتریفیوژها اعلام می‌کند.

تصمیم به احداث سایت‌های جدید براى غنى‌سازى اورانیوم در حالى است که ایران در حال حاضر تنها یک مرکز غنى‌سازى در حال فعالیت در نطنز دارد و در ماه‌های گذشته از ساخت تأسیسات جدیدى نیز در نزدیکى قم پرده برداشته است که گفته می‌شود تنها ظرفیت نصب سه هزار سانتریفوژ را دارد.

همچنین در شرایطی که کار بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای بوشهر هنوز به رغم وعده‌های صورت گرفته آغاز نشده‌است، ایران به طور موازی موضوع غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را برای تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران دنبال می‌کند.

نیروگاه بوشهر در صورت بهره‌برداری کامل، یک هزار مگاوات برق به شبکه برق کشور وارد خواهد کرد و ایران برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق، از طریق انرژی اتمی، احداث چندین مرکز غنی‌سازی و نیروگاه دیگر را در دستور کار داشته باشد.
XS
SM
MD
LG